6 succesprincipes voor een gezonde levensstijl

vrijdag 21/04

Akkoord, het aanmeten van een nieuwe levensstijl verloopt misschien minder vlot dan het aantrekken van een schoon hemd, maar met deze zes suggesties van wetenschapper Bert Ackaert hoeft het geen onoverkomelijke opgave te zijn.

De zes gezondheidsprincipes die leiden naar succes

 

1. Wees bewust dankbaar. Concentreer je op de mooie dingen in je leven, op wat je hebt en niet op wat je niet hebt. Met een positieve ingesteldheid voel je je beter en dus gezonder. Wees niet te kritisch voor jezelf en weet dat je genoeg bent zoals je bent. 

 

2. Verzorg je échte menselijke contacten. De mens is een sociaal dier, dat zich gelukkig voelt in kwaliteitsvolle, warme relaties.    

 

3. Focus op het kweken van goede gewoonten. Hoe je eruit ziet, wat je graag eet, hoe laat je gaat slapen,… het zijn allemaal automatische processen geworden na jaren van herhaling. Verander slechte gewoonten door kleine, gemakkelijke aanpassingen te doen aan je levensstijl. Elke dag een kleine stap in de gewenste richting brengt je dichter bij je doel.

 

4. Beweeg meer. Iedereen weet dat voldoende beweging belangrijk is. Steeds meer onderzoek duidt aan dat niet te veel stilzitten cruciaal is voor een gezond lichaam en geest, meer dan enkele keren per week kortstondig te sporten. Je zitmodus inperken, is dus echt een must. Zoek naar manieren om de tijd die je al zittend doorbrengt te verminderen.

 

5. Verzorg je slaap. Je brein is de meest krachtige computer die je ooit zal bezitten. De manier waarop je ermee omgaat, bepaalt zowat alles in je leven. Net zoals je jouw computer op slaapstand zet, update en er een virusscanner op los laat, zo ook moet je jouw brein genoeg tijd laten om het vuilnis buiten te zetten en alle informatie te verwerken. Met te weinig slaap crasht je brein vroeg of laat.

 

6. Manage je voeding. Je voeding is nodig om je activiteiten te ondersteunen. Als je veel energie gaat verbruiken, dan voorzie je dat vooraf in je voeding. Als je mentaal ingewikkeld werk moet leveren, dan eet je voordien een maaltijd die je niet moe maakt. Als je binnen een uur moet slapen, dan eet of drink je geen zwaar verteerbare voeding meer. Jouw voedingsgewoonten moeten jouw activiteiten ondersteunen, dus kopieer niet zomaar gewoonten van mensen met andere noden.

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.