6 tips voor beginnende lopers

woensdag 27/02

Lopen is waarschijnlijk één van de meest toegankelijke sporten die er is. Een paar loopschoenen en wat motivatie, en je bent vertrokken. Toch is het een goed idee om er niet zomaar aan te beginnen. Lees eerst deze tips voor beginnende lopers!

1. De juiste loopschoenen

Als je regelmatig wil beginnen lopen, is het heel belangrijk om in een speciaalzaak loopschoenen aan te schaffen die perfect bij jouw voeten passen. Je voeten moeten immers elke schok opvangen en moeten dus goed verzorgd worden. Je loopt zo minder risico op blessures.

 

2. Bouw rustig op met een schema

Als beginnende loper heb je waarschijnlijk veel zin om er volop in te vliegen. Toch is het belangrijk om geduld te hebben en rustig op te bouwen. Volg bij voorkeur een schema (bijvoorbeeld Start to run) voor beginners. Heb niet te veel verwachtingen van jezelf en loop in het begin op een tempo waarbij je nog een conversatie zou kunnen voeren. Gaandeweg zul je dan vorderingen merken. Luister vooral naar je lichaam!

 

3. Stel jezelf een doel en volg jezelf op

Een ander voordeel aan het volgen van een schema, is dat je een doel voor ogen hebt, zoals 5 kilometer halen. Dat werkt motiverend. Plan elke training vooraf in en beschouw die momenten als afspraken met jezelf. Probeer ook je vooruitgang bij te houden door op te schrijven hoe lang en hoe snel je gelopen hebt, wat je hartslag was en hoe je je lichamelijk voelde. Er zijn een heleboel apps die je daarbij kunnen helpen.

 

4. Rust en afwisseling zijn minstens even belangrijk als het lopen zelf

Las altijd een rustdag in tussen je looptrainingen, zodat je lichaam kan recupereren. Waag je naast lopen ook af en toe aan andere vormen van sport. Versterk je buik-, rug- en borstspieren (belangrijk voor een goede houding tijdens het lopen) via pilates, zwem voor je conditie en om je pijnlijke spieren te stretchen, en doe aan yoga om flexibel en soepel te blijven.

 

5. Amuseer jezelf

De eerste loopjes zijn spannend, maar daarna moet je natuurlijk gemotiveerd blijven om vol te houden. Je kunt bijvoorbeeld samen met een groep of loopbuddy trainen en regelmatig een nieuw parcours uitstippelen. Loop met muziek (en update je afspeellijst af en toe) of luister naar een podcast of audioboek.

 

6. Geef niet te snel op

Een laatste, maar belangrijke tip: zet door. Het is normaal dat je de eerste paar weken vermoeid zal zijn na het lopen en dat je het vooral lastig vindt. Dat is logisch, want je lichaam moet zich nog aanpassen. Zie het als een uitdaging voor jezelf om te blijven trainen tot je die eerste runner’s high ervaart!

Veel loopplezier!

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.