Als fietsen passie wordt…

Tips van Toon Claes om ten volle van het fietsen te genieten (slot)

vrijdag 29/01

Fietsen is véél meer dan techniek en trainingsschema’s. Voor veel mensen wordt fietsen een levensstijl, een onverbrekelijk stuk van zichzelf. Competitiefietsen staat bekend als een zeer zware sport, maar recreatief fietsen moet vooral plezierig zijn. Voor de beginner komt het er in hoofdzaak op aan om zich niet op te blazen, noch fysiek, noch mentaal. Een goede ‘moral’ is voor iedere fietser van groot belang. Met een frisse kop rijd je op wolkjes. De volgende tips geven jou vleugels.

Tip 14: Daag jezelf uit, niet een ander

Een mens heeft nood aan uitdagingen in het leven. Zij geven scherpte en zingeving. Zoek, ook als beginnende fietser, naar een sportieve challenge. Zij zal je niet alleen stimuleren, maar voegt tevens aan het fietsen een bijkomend spelelement toe waaraan je plezier beleeft. Ga in de eerste plaats de uitdaging met jezelf aan. Werk toe naar een bepaald evenement. Probeer die Mont Ventoux eens te temmen. Stel als doel met een bepaalde groep mee te kunnen. Of tracht te voldoen aan het plan om gewoon twee keer per week een fietstocht te maken. Het zijn uitdagingen tegen jezelf.

Gevaarlijker zijn uitdagingen waarbij je een ander wilt overtreffen. Dan rijd je niet zozeer meer voor jezelf, maar tegen een ander. Dat kan zinvol zijn voor de meer gevorderde sporter, maar als beginner heb je eerder belang bij een gedoseerde aanpak. De echte competitie hoort daar niet zo bij.

Probeer ook niet direct de strijd met je fietsmaat aan te binden. Verlies kan je motivatie neerhalen. Als je wint, bestaat de kans dat de motivatie van je maat wordt gefnuikt, waardoor je er alleen voorstaat. Ook kan competitie, als je het niet gewoon bent, je mentaal overbelasten. Bespaar je die miserie en probeer tijdens je eerste fietspasjes vooral te genieten. Eenmaal de smaak van de sport je écht te pakken heeft, zal jezelf wel ondervinden of die competitie voor jou al dan niet een meerwaarde heeft. Velen zijn gesneuveld op het veld van eer. Laat het sneuvelen aan de anderen.

Gevaarlijker zijn uitdagingen waarbij je een ander wilt overtreffen

Tip 15: Vermijd stress

Je behoort tot een toffe fietsgroep, maar eigenlijk ligt het groepstempo te hoog en moet je je forceren. Of de gezamenlijke trainingsritten worden te frequent geprogrammeerd, waardoor er te veel druk op je familiaal leven wordt gelegd. Of je bent een prestatiebeest dat niet wil of kan onderdoen voor je collega-sporter die eigenlijk wel een stuk beter is.

Als sport te veel stress wordt, blijft het doorgaans niet lang duren. Denk na over zaken die je bij je sportbeoefening dwarsliggen en doe er wat aan. Zoek alternatieven waarbij je je beter voelt. Desnoods kies je een andere sport. Maar onthoud steeds deze twee regels: 1. blijf sporten en 2. houd het plezierig.  

Stress kan ook betekenen dat, in de opbouw naar een zelfgekozen doel, je eens een poos niet kunt sporten. Bijvoorbeeld, door ziekte of door beroepsomstandigheden. Neem de zaken dan filosofisch op, de schade valt naderhand toch altijd mee.

Het rigoureus volgen van een trainingsschema is geen optie. Bedenk dat een schema slechts een schema is, en geen dogma. Een schema tekent globale lijnen uit, de dagelijkse invulling laat ruimte aan improvisatie. Goede sport geeft geen stress, maar ontstresst. Je zal dat heel snel ondervinden eenmaal je begint te sporten. Als ervaringsdeskundige zal je dat dan ook snel aan iedereen willen vertellen…

Recreatieve sport die stress veroorzaakt, is slechte sport en kan je niet volhouden.

 

Goede sport geeft geen stress, maar ontstresst

Tip 16: Vermager verstandig

Beginnende (en ook de andere) sporters hebben nogal eens een verdoken agenda. Naast het sportplezier en de winst in conditie willen ze best ook wel wat lichaamsgewicht kwijt. Voor sommigen is vermageren zelfs de sterkste drijfveer voor de bekering tot de sport. Hoe dan ook zitten beide groepen goed: sport gekoppeld aan aanpassing van de voedingsgewoontes is de beste manier om je overtollige kilo’s te verliezen. Alleen, doe het verstandig. Prefereer langere duurinspanningen aan een lagere hartfrequentie boven de kortere, hevigere krachtexplosies. Een langere, rustige rit in de buitenlucht is beter voor je gewicht (en voor je gezondheid) dan een uur intensief spinnen.

En vooral, dieet verstandig. Vermijd agressieve diëten. Zij breken heel gemakkelijk je eiwitten af en dus ook je broodnodige spieren. Bovendien spelen ze vals, omdat een deel van de verloren kilo’s gewoon water is. Al die drastische eetregimes hebben gemeen dat je gegarandeerd zult hervallen, meestal met nog enkele bonuskilo’s als toetje erbij. Focus je daarom op het enig, echt, goed dieet: een gezonde en gevarieerde voeding. En in dat dieet mag je wel extreem zijn. Een heel gemakkelijke regel is te overdrijven met groenten en fruit en de rest te beperken. Bedenk dat de ‘Weight watchers’, die een enorme expertise hebben in gewichtscontrole en ernstig werken, de meeste groenten en fruit ongebreideld toelaten. Eenmaal je je een gezonde keuken hebt eigengemaakt, is gewichtscontrole geen verloren zaak meer.

Sport gekoppeld aan aanpassing van de voedingsgewoontes is de beste manier om je overtollige kilo’s te verliezen

Tip 17: Kick op je horloge, niet op je fietscomputer

Fietscomputers dienen om je te helpen niet om je te pesten. De meest vervelende functie op de fietscomputer - niet alleen voor de beginner - is de gemiddelde snelheid. Niemand is ooit echt tevreden over zijn gemiddelde snelheid, zeker niet als men wordt geconfronteerd met het duizelingwekkende tempogemiddelde waarmee de fietsende medemens uitpakt. Geen paniek: met die snelheden wordt net zo overdreven als met de verhalen over de zeer beperkte trainingskilometers die men opdist om de geregelde afwezigheid op de trainingstochten te verbloemen.

Laat je vooral niet domineren door de dictatuur van de gemiddelde snelheid. Deze is immers erg afhankelijk van externe factoren zoals het parcours, de samenstelling van de groep, de weersomstandigheden,… Streef ook niet steeds een verbetering van het eigen gemiddelde na. Het bederft heel wat fietsplezier en doet je niet beter trainen. Integendeel, het kan je wel nodeloos ontmoedigen als je niet het vooropgestelde gemiddelde haalt. Rijd op een vast parcours regelmatig zonder computer, het zal een verademing zijn. De beginner kickt beter op zijn horloge: langere trips maken en de eigen duurrecords breken is een betere manier om de conditie duurzaam te verbeteren.

 

 

Laat je vooral niet domineren door de dictatuur van de gemiddelde snelheid

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.