De 4 eigenschappen van een efficiënt vermageringsdieet

maandag 10/09

De gemiddelde Vlaming heeft een BMI van 25,3. De gemiddelde Vlaming heeft dus overgewicht. Dertien (13!) procent kampt zelfs met obesitas. Hoog tijd dus om eens na te gaan welk dieet nu het beste werkt.

Hoe gekker het dieet klinkt, hoe verder je er best van wegblijft!

Uit een onderzoek bij duizend Britse vrouwen blijkt dat ze gemiddeld zestien keer in hun leven een dieetpoging ondernemen. Dus, zo’n 5 keer per decennia. Ook in België vormt diëten een populaire hobby. En daar is reden toe. Overgewicht is namelijk gevaarlijk. Het verhoogt het risico op een hartinfarct, een hersenbloeding, verstopte aders, diabetes-type-2 en een hoge bloeddruk. Bovendien hebben zwaarlijvige mensen meer kans op verschillende soorten kanker, galstenen en gewrichtsaandoeningen. Het voornemen om te diëten is veelal ingegeven door een ontevredenheid over hun figuur, over spataders, striemen of cellulitis. Positief is alvast dat wie vermagert, een betere conditie ervaart!

 

Al die gekte maakt van jou geen stokje

Door deze toenemende vraag komen er elk seizoen wel enkele nieuwe diëten op de markt. Elk nieuw dieet geeft namelijk nieuw geloof: ‘Dit keer zal het ècht werken!’. Zo heb je bijvoorbeeld het astronautendieet, waarbij je gedurende 2 weken bijna niets eet. Alsof je op ratsoen zit tijdens een tocht in de ruimte. Of hoorde je al van het citroen-detox-dieet? Je drinkt enkel een soort citroenlimonade, verrijkt met wat ahornsiroop. Eten mag niet. Er is ook het mayodieet, het soepdieet, het gin-tonic-dieet…. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Maar hoe inventief en beloftevol deze diëten ook zijn, het resultaat blijft hetzelfde: zij veranderen jouw lijf niet in een stok. Je zult er vooral grote voedingstekorten mee oplopen. Eén tip dus: hoe gekker het klinkt, hoe verder je er best van wegblijft!

 

Koolhydraten, vetten of eiwitten?

Een grote trend op de dieetmarkt is het verlagen of verhogen van een van de macronutriënten. Zo heb je momenteel de opmars van het keto- dieet, vooral in de sportwereld. Bij dit dieet verlaag je de hoeveelheid koolhydraten tot een absoluut minimum. Fruit of granen kan je dus niet eten. In de plaats wordt de hoeveelheid vetten sterk opgedreven. In dit dieet eet je dus als ontbijt een avocado met stukjes kip en mayonaise. Het ketogeendieet bestaat al veel langer, maar voordien werden de eiwitten opgedreven in plaats van de vetten. Dit is het gekende proteïnedieet waarbij de gehele voeding wordt vervangen door shakes en repen. Daarnaast heb je een ander soort eiwitdieet waarbij slechts enkele maaltijden worden vervangen door een vervangmaaltijd. En tot slot heb je nog enkele categorieën in koolhydraatgehalte: zeer laag, laag, matig of hoog gehalte aan koolhydraten. Het dieet van Pascal Naessens hoort bijvoorbeeld in de tweede categorie thuis.

De discussie over welk van deze diëten het beste is, woedt al jaren. En wat blijkt nu als je verschillende studies naast elkaar legt? Elk van deze diëten werkt. Of net geen enkel van deze diëten werkt. Ze hebben op lange termijn allemaal ongeveer hetzelfde effect.

 

De 4 eigenschappen van het beste dieet

Je kunt concluderen dat er evenveel diëten bestaan als dat er soorten wasmiddel zijn. En het ene dieet is al schadelijker dan het andere. Aan de hand van deze 4 eigenschappen kan je een goed dieet onderscheiden van een minder goed dieet:

  1. Een goed dieet kan je op lange termijn aanhouden. Het wordt een nieuwe levensstijl. Dat is iets heel persoonlijk, het dieet moet dus bij jou en je levensstijl passen. Als een ontbijt met avocado en mayonaise niet jouw ding is, start dan niet met het keto-dieet.
  2. Een goed dieet bevat minder maar wel nog voldoende calorieën. Crashdieeten zijn niet goed voor je. Je zal belangrijke nutriënten missen en je loopt het risico op een blijvende vertraging van je metabolisme. Lees: de kilo’s vliegen er zo weer aan. Hoe dan ook, is het bij elk dieet van belang om je porties in het oog te houden.
  3. Een goed dieet bevat alle belangrijke basisvoedingsmiddelen uit de voedingsdriehoek zoals groenten, fruit, noten, peulvruchten, volkoren graanproducten, olieën rijk aan onverzadigde vetzuren, halfvolle en magere zuivel, gevogelte en vis.
  4. Een goed dieet zorgt voor een gedragsverandering op langetermijn. Je vormt nieuwe gewoontes. Zoek bij voorkeur een buddy of diëtiste. Je gedrag veranderen gaat namelijk niet altijd in 1-2-3. Wat steun of begeleiding kan wonderen doen.

Enkele voorbeelden van goede diëten zijn het mediterraanse dieet, het Scandinavische dieet of een volwaardige plantaardige voeding. Kan je de 4 eigenschappen afvinken in jouw dieet?

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.