De strijd tegen pollen

Hoe beperk je als sporter de allergische reacties?

woensdag 09/05

Iedereen die buiten sport, ziet ze soms wel eens vliegen. Naast de vliegtuigen die de rust verstoren en de vogels die rondfladderen, zijn er natuurlijk ook nog andere, minder leuke, vliegende gasten. Insecten, bijvoorbeeld. Of fijn stof, de onzichtbare killer die zich in je longen schuilhoudt. En dan heb je het stof dat je wel kunt zien, de witte pluisjes in de lucht of het gele poederlaagje op je fiets, auto of terras. Dit zijn boom- en graspollen. Deze stuifmeelkorrels worden door de wind verspreid om stampers te bevruchten, maar durven tegelijkertijd mensen al eens met een vervelende allergie opzadelen.    

Van februari tot oktober zijn in onze contreien hoge concentraties pollen in de lucht terug te vinden. In het voorjaar gaat het vooral om boompollen. Vanaf februari komen eerst de hazelaar en de els in actie. Zij ruimen in april en mei plaats voor de berk, die heel enthousiast de hoofdrol vertolkt. Daarna -van mei tot augustus- eisen de grassen hun stek op het voorplan op. De kruiden komen pas tussen juni en september aan de beurt. Voor meer details: cfr. www.hooikoortsradar.be.

Het merendeel van de bevolking ondervindt geen last van de rondvliegende pollen, maar een groeiend percentage, tot 20% van de Belgen, reageert er echter allergisch op. Gaande van geïrriteerde ogen, verstopte neus, ruwe keel, huiduitslag, piepende ademhaling, tot jeuk over je hele lijf... Geen pretje en evenmin een stimulans om je sportkledij aan te trekken voor een loop- of fietstocht in de natuur. Ook al doet het zonnetje zijn uiterste best om jou naar buiten te lokken. Gelukkig kunnen enkele tips je alvast op weg helpen om zo weinig mogelijk last te hebben van deze allergie.

Probeer vooreerst uit te zoeken waaraan je allergisch bent. Dit kan met behulp van de pollenkalender op www.pollennieuws.be en/of via een bloedafname bij de huisarts. Nu je de vijand kent, is het een kwestie van hem te vermijden. Besef dat aan de kust de hoeveelheid grassen en bomen altijd beperkter is dan in het binnenland. Midden het berkenpollenseizoen fietsen of lopen langs de kustlijn is dus een aanrader. Ook in berggebieden vliegt er minder stuifmeel rond, maar dit is eerder een tip voor tijdens de vakantie dan tijdens het weekend. Het dragen van een bril helpt tegen de pollen en is tevens een aanrader tegen opdringerige insecten. Het bedekken van de neus en mond met een sjaal of doek zorgt voor minder contact tussen de pollen en de luchtwegen. ’s Morgensvroeg en na een regenbui zijn er minder pollen in de lucht, terwijl het op zonnige, droge en winderige dagen van de pollen stikt, aan jou de keuze.

Als al deze tips geen zoden aan de dijk brengen, is er altijd nog medicatie. De belangrijkste groep medicijnen zijn de antihistaminica. Zij onderdrukken allergische reacties door de werking van histamine te blokkeren. Ze bestaan in pilvorm, maar je kunt ze ook als oogdruppels of neusspray kopen in de apotheek en dit zonder voorschrift.

Bij de meeste mensen werken ze prima, maar sommigen reageren zo hard op de aanwezige pollen dat één soort medicatie niet volstaat. Dan kunnen bijvoorbeeld neussprays op basis van cortisone hulp bieden. Deze kan je echter alleen verkrijgen op voorschrift. Ook mensen die door allergie ademhalingsmoeilijkheden krijgen, met een tekort aan adem en een piepende ademhaling, zullen bij de arts moeten langsgaan om de juiste medicatie in de vorm van een inhalator (ook wel gekend als “puffer”) voorgeschreven te krijgen.

Wees de pollen dus te snel af door een goed voorbereiding. Een geïnformeerd sporter is er twee waard en heeft geen jeukende ogen.

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.