De zin en onzin van sportdrank

Moet je sportdrank drinken tijdens het sporten?

maandag 07/08

Moet je sportdrank drinken tijdens het sporten?

Je hoeft tijdens het sporten helemaal geen sportdrank te drinken als de duur en de intensiteit van de inspanning dit niet vereisen. Je rijdt met je wagen toch ook niet eerst naar een benzinestation als je tank nog goed gevuld is en je een korte rit voor de boeg hebt?  

Sportdrank tijdens het sporten levert in hoofdzaak drie dingen aan: energie, mineralen en vocht:

Energie heb je nodig om de kwaliteit, de intensiteit van je inspanning voldoende hoog te houden. Voor een inspanning van minder dan 90 minuten is het doorgaans niet aangewezen om extra sportdrank te nuttigen, tenzij de intensiteit zeer hoog is. Ga je langer sporten, dan kan je de hoeveelheid suikers in je drank best afstemmen op je verbruik. Een isotone sportdrank bevat 60 à 80 gr koolhydraten per liter drank en is voor 95% van de gevallen de aanbevolen keuze.

Mineralen zijn noodzakelijk om de werking van je spieren te bewaren en om uitdroging tegen te gaan. De meeste mineralen gaan verloren onder de vorm van zout bij het zweten. Wanneer je deze niet tijdig aanvult dan werk je de uitdroging in de hand en kan je last krijgen van, onder andere, krampen. Vooral bij veel zweetverlies is het dus raadzaam dat je drank met extra mineralen, zoals een isotone sportdrank, gebruikt, in plaats van gewoon water.

Vocht: uitdroging is de vijand van iedere uithoudingssporter omdat hierdoor je bloedvolume daalt en je hart dus veel harder moet werken om je spieren van de nodige brandstof te voorzien. Het is belangrijk dat je voor jezelf weet hoeveel je ongeveer zweet per uur om het verlies aan lichaamswater te beperken. Je zou niet meer dan 2% van je lichaamsgewicht mogen verliezen tijdens een inspanning. De duur van de inspanning is hiervoor van wat minder belang – maar natuurlijk is de kans op uitdroging groter naarmate je langer aan het sporten bent.

Samenvattend levert het drinken van een sportdrank tijdens inspanning dus heel wat voordelen op, zeker naarmate de inspanning langer duurt. Wanneer een training relatief kort is, je goed gevoed bent vóór de inspanning en de intensiteit niet al te hoog ligt, dan heb je geen sportdrank nodig.

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.