Het verhaal van de sportsponsor die geluk zaait

Of hoe een innovatief idee tot een nieuwe community leidt

vrijdag 09/09

Als marketingmanager van Schoenen Torfs word ik dagelijks overstelpt door mails van organisaties van alle denkbare pluimages met steeds dezelfde verzuchting: “Help onze kas spijzen!”. Mijn diep respect voor de tomeloze inzet van de onbaatzuchtige vrijwilligers ten spijt moet ik vaak met veel spijt in het hart een negatief antwoord terugsturen… Tenzij ik in de smeekbede een perfecte aansluiting bij onze bedrijfsmissie voel. Zoals in de sponsoring van de ‘Ballonloop’, die vorige zondag in St. Niklaas plaatsvond.

In deze woelige economische tijden zijn bedrijven hoe langer hoe minder geneigd om de rol van mecenas te spelen. Met wat geluk vindt een clubbestuurder nog wel een ondernemer die met een gift zijn blazoen wil opblinken of zijn aflaat wil afkopen, maar de meeste (Vlaamse) zakenlui zijn te nuchter en te gierig om hun centen te grabbel te gooien. ‘Goodwill’ heeft inmiddels plaats geruimd voor ‘Return of investment’.

Ook Schoenen Torfs, een retailer die pretendeert een maatschappelijk verantwoorde onderneming te zijn en in zijn missie ‘zorgzaamheid’ najaagt, kan nu eenmaal niet elke organisatie of vereniging tevreden stellen. Als bedrijf streven we er naar om zorg te dragen voor onze klanten, voor onze medewerkers én voor de maatschappij om al doende ‘360° winst’ (dus niet alleen financiële winst) te genereren. Onze communicatie- en marketingstrategie is gericht op het realiseren van deze verschillende maatschappelijke en bedrijfsmatige doelen. In die zin dient ook onze sponsoring te worden begrepen.  

Het gaat ons als sponsor niet zozeer om visibiliteit, wel om onze bedrijfsfilosofie! Hoe kunnen we als merk samen met de sportorganisatie een toegevoegde maatschappelijke waarde leveren?

Ongeveer in deze bewoordingen heb ik de organisatoren van de ‘Ballonloop’ geantwoord. In hun oorspronkelijk dossier boden ze mij de klassieke keuze uit een ‘gouden’, ‘zilveren’ of ‘bronzen’ sponsorship aan. In ruil zou Torfs één, vijf, tien, of ‘k-weet-ni-hoeveel logovermeldingen op diverse mediadragers krijgen. Whatever. Het gaat ons niet zozeer om visibiliteit, wel om onze bedrijfsfilosofie! Hoe kunnen we als merk samen met de sportorganisatie een toegevoegde maatschappelijke waarde leveren?

Meteen hebben we ons te broeden gezet op het ei van Columbus, dat gelegd werd door ons fit@Torfs-concept. Al geruime tijd focussen we in ons personeelsbeleid op de gezondheid van onze medewerkers. Aanvankelijk op de mentale en emotionele gezondheid, sinds twee jaar ook op de lichamelijke fitheid. Met een uitgekiend aanbod van bewegingsactiviteiten en sessies rond ergonomie, voeding, rust, recuperatie en fun proberen we zoveel mogelijk Torfs-medewerkers een actieve levensstijl aan te meten. Waarom zouden we de Ballonloop dan niet als doel in ons beweegprogramma inroosteren? En waarom zouden we in één ruk onze klanten niet mee laten profiteren?

De deal met de runorganisator was beklonken. Wij zorgden met onze CEO Wouter Torfs als ambassadeur van hun evenement en betaalden meer dan driehonderd startvergunningen. Door de kracht van social media en enkele influencers ronselden we in een mum van tijd 230 klanten. Onze interne campagne maakte 75 medewerkers warm om zich onder begeleiding van Springbok Coaching voor de run over 5 of 10 km klaar te stomen.

De hele meute kreeg een gratis felgeel loopshirt. Hierdoor baadde het parcours in St. Niklaas in een fluorescerende gloed. Het leek alsof de Torfslopers licht uitstraalde. Spontaan moedigden de vele toeschouwers ze aan: “Allez Torfskes!” Een mooiere reclame is ondenkbaar. Bovendien zag ik dat die 300 gele lopers spontaan met elkaar begonnen te communiceren en er zowaar een teamgevoel de kop opstak. #samentorfs #samenfit: onze stille hoop om als bedrijf ‘verbinding’ te produceren, kreeg daar in de straten van St. Niklaas gestalte!  

Ik voelde me blij en voldaan. Missie volbracht. Maar mijn tevredenheid bereikte pas de dag nadien het zenit, toen ik in mijn mailbox, tussen de vele sponsoraanvragen, tal van deelnemersberichtjes terugvond. Zoals dat van Marleen: “Wat een superervaring! Vrijdag ben ik 48 geworden en gisteren liep ik mijn eerste run. Ik heb nooit eerder gesport. Toch wel fier op mezelf. Dit heb ik dank zij torfs bereikt. Dikke merci. Tot volgend jaar op de Ballonloop!”

Enfin, Marleen en haar 74 collega’s gelukkig, de klanten gelukkig, de organisator gelukkig én de sponsor gelukkig! Een nieuwe community is geboren.

 

 

 

 

 

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.