Hoe je goede voornemens echt realiseren?

Een wetenschappelijk plan om vooropgestelde doelen te halen

donderdag 02/02

Een nieuw jaar, een nieuw voornemen. Ieder mens die zichzelf respecteert, maakt op 1 januari enkele afspraken met zichzelf. De meesten willen ‘afslanken’ en ‘meer bewegen’, maar vaak blijft het bij een verlangen. 40 % geeft er binnen de maand de brui aan, minder dan 20 % houdt het langer dan drie maanden vol.

Verwonderlijk is dat niet. Gewoontes, die jarenlang je leven beheersen, ze je niet van de ene op de andere dag opzij. Desondanks bestaat er een wetenschappelijk bewezen stappenplan dat de slaagkans voor je goede voornemens gevoelig verhoogt.

Stap 1: formuleer heel specifieke doelstellingen. Stel duidelijk en concreet wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld: ‘Op 1 april weeg ik 75 kilo’.

Stap 2: schrijf je doelen op. Wie zijn voornemens heeft genoteerd, heeft veertien keer meer kans om ze waar te maken!

Stap 3: maak tussendoelen. Het is aangewezen om onderweg naar je deadline enkele bakens te plaatsen. Bijvoorbeeld: ‘Als ik op 1 april 75 kilo wil wegen, dan streef ik op 1 februari naar een gewicht van 79 kilo en op 1maart 77 kilo.

Stap 4: maak een opsomming van alles wat je kunt doen om je doel te bereiken. Probeer minstens 10 haalbare acties te noteren.

Stap 5: stel dat lijstje op volgens prioriteit. Start met de gemakkelijkste actie, bijvoorbeeld: ‘Ik eet een appel in plaats van een koek’. Zo laat je er geen gras over groeien, want het grootste obstakel is vaak de start.

Stap 6: doe elke dag één van de gemakkelijkste acties en vink ze de dag zelf nog af.

Stap 7: vertel je goede voornemens aan iemand die voor jou belangrijk is. Maak een belofte indien je je doel niet bereikt.

Stap 8: beloon jezelf voor het bereiken van een tussendoel en betrek anderen in je beloning.

Stap 9: heb zelfvertrouwen. Geloof er rotsvast in dat je jouw doel kunt bereiken.

Stap 10: bekijk een misstap niet als zwakte, maar als een leermoment. Het is geen ramp als je een keertje door de mand valt. Probeer de oorzaak te duiden en zoek een oplossing om een volgende misstap te vermijden.

Stap 11: slaap voldoende. Wie voldoende uitgerust is, heeft meer wilskracht om vol te houden. En onthoud: ‘Hoe langer je volhoudt, hoe gemakkelijker het wordt!’.

Voor enkele handige hulpmiddeltjes om het stappenplan te realiseren: klik hier

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.