Hoe moeilijk is het om elke dag 10 000 stappen te zetten?

We testten het voor je uit

maandag 14/01

Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven moet je stappenteller elke dag 10.000 aangeven. Maar hoe realistisch is het om elke dag aan dat aantal stappen te komen? Ik hield een week lang mijn stappen bij, trok daaruit mijn conclusies en zocht voor mezelf (en voor jullie) nog wat tips bij elkaar.

De beruchte richtlijn van 10.000 stappen per dag (voor 65+’ers: 8.000 stappen)… Hoe haalbaar is die? Als freelancer heb ik een zittend beroep. Ik werk meestal de hele dag achter mijn computer en vraag me dus af hoe het met mijn wandelgewoontes gesteld is. Ik gebruik een week lang een Fitbit om mijn stappen te tellen.

Mijn week in stappen

Maandag was een lastige eerste werkdag. Ik werd wakker met hoofdpijn, kwam maar traag op gang en heb heel de dag thuis gewerkt. Dat leverde zo’n 1.000 stappen op. Gelukkig moest ik nog naar de supermarkt, waar ik veel moeite had met kiezen en dus veel rondliep. Eenmaal thuis heb ik nog gestofzuigd en gepoetst, wat me deed stranden op 5.325 stappen. Dinsdag haalde ik dan weer vlotjes 12.890 stappen, dankzij zo’n 4.000 stappen tijdens de zumbales en het feit dat ik buitenshuis werkte.  

Woensdag en donderdag lukte het mij ook! Mijn vriend en ik waren vier jaar samen en ik ging nog op zoek naar een kaartje. ’s Avonds wandelden we naar een restaurant, dan opnieuw naar huis en daarna naar de cinema. Resultaat: 12.200 stappen. Donderdag liep ik toevallig veel rond. De koffiebar waar ik wat wilde werken, zat vol en dus zocht ik naar een andere werkplek die wat verder lag. ’s Avonds nog even naar de supermarkt (en de frituur). Dat maakte een totaal van 10.683 stappen.

Vrijdag, zaterdag en zondag waren (misschien wat te) rustig. Vrijdag en zondag moest ik de trein nemen, wat me stappen opleverde, al was het niet voldoende: respectievelijk 6.559 en 7.069 stappen. Zaterdag ging ik nog met mijn mama de stad in, waardoor ik aan 8.371 stappen geraakte.

Het verdict

Slechts drie van de zeven dagen kwam ik aan mijn vereiste 10.000 stappen. Als ik er niet bewust mee bezig ben of niets heb ingepland die dag, haal ik het gewoon niet. Wanneer ik me eens niet goed voel en, bijvoorbeeld, hoofdpijn heb, vind ik dat geen probleem. Op andere dagen zou ik wat meer discipline moeten hebben. Ik kom tenslotte vaak maar zo’n 3.000 stappen te kort. Mijn eerste voornemen is alvast om elke ochtend even naar buiten te gaan voor ik begin te werken.

Om 10.000 stappen te zetten, moet ik ongeveer een dik uur goed doorwandelen. Het is dus een richtlijn waar je moeite voor moet doen, maar die ook wel haalbaar is, mits wat ingeplande beweging. Probeer zelf eens bij te houden aan hoeveel stappen je komt en kijk waar voor jou nog verbetering mogelijk is. Hier alvast wat tips om meer stappen te zetten:

  • Bouw rustig op. Als die 10.000 stappen nog heel ver weg zijn, kun je bijvoorbeeld elke week proberen 1.000 stappen extra te zetten.
  • Verplaatsingen onder de 5 km kun je te voet (of met de fiets) doen.
  • Gebruik het programma Big Stretch Reminder (http://monkeymatt.com/bigstretch/), dat je er om een zelfgekozen aantal minuten aan herinnert om even op te staan en rond te wandelen. Ikzelf laat het programma om het halfuur (dat is ook de richtlijn) zijn werk doen.
  • Als je pauze neemt, sta dan op en wandel even rond.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Zet je vuilbak, waterkan of koffiezetapparaat ver weg van je bureau.
  • Ga na het eten altijd even wandelen (dat helpt ook bij de vertering).
  • Parkeer je auto wat verder of stap een bushalte vroeger af.
  • Via https://10000stappen.gezondleven.be/hoe-begin-ik-eraan kun je je stappen (en andere vormen van beweging) online registreren. Je kunt alleen of samen met anderen doelen stellen, badges winnen en competities aangaan.

Veel succes!

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.