Hoe zit het met uw zitgedrag?

Sta op en doe de test van Start to Stand

vrijdag 02/02

Kwestie van het artikel goed te beginnen, zou ik u willen vragen om even recht te staan. Dat is wat Start to Stand beoogt: (vaak overmatig) zitgedrag bij mensen met zittende beroepen aanpakken. Te veel en te langdurig zitten is immers nefast voor uw gezondheid. Via vragenlijsten biedt het platform u een kijk op uw eigen zitgedrag en geeft het tips om het te verbeteren.

Dagelijks langdurig zitten brengt gezondheidsrisico’s op lange termijn met zich mee. Zo verhoogt de kans op diabetes, bepaalde kankers, hart- en vaatziekten, maar ook depressie. Om de nadelige effecten van langdurig zitten teniet te doen, zou u elk halfuur één minuut moeten rechtstaan. Het voordeel daarvan is dat u dan tijdens uw werk alerter bent, alsook efficiënter en meer geconcentreerd. Tijd dus, om de vragen eens in te vullen en te kijken waar u staat – ik bedoel, zit.

Analyseer uw eigen zitgedrag

Hoe zit het met uw zitgedrag? Na het invullen van deel 1 weet u hoeveel uren u gemiddeld zit per dag. (Ter informatie: 8 uur is het maximum aanbevolen aantal uren.) Op het einde van dit deel krijgt u al een algemeen advies, voor het geval u bij het zien van uw aantal zittende uren de moed niet meer zou hebben om de volgende delen in te vullen…

Deel 2 focust op het onderbreken van zitgedrag om te voorkomen dat u te lang aan een stuk zit. Vragen zoals “staat de prullenbak zo gepositioneerd dat u moet rechtstaan om iets weg te gooien?” of “moet u opstaan om papier uit de printer te halen?” tonen aan hoe gemakkelijk we het onszelf soms maken.

 

ALS u deze zin leest, DAN gaat u nu even rechtstaan

In deel 3 leert u hoe u uw totale zittijd kunt verminderen door bijvoorbeeld rechtstaand te werken aan verhoogde tafels, wat de aandacht en concentratie verhoogt. Ook tijdens uw lunch- en koffiepauzes helpt rechtstaan om alert te blijven (meer van dat in deel 5). Deel 4 focust dan weer op zitgedrag tijdens het pendelen.

Blijkt u een rasechte couchpotato? Geen zorgen, daarom is er deel 6: het actieplan. U bepaalt wat u wilt veranderen en stelt uzelf doelen, die u dan verwoordt in ALS, DAN-stellingen. Een van de voorstellen is: “ALS ik koffie haal, DAN drink ik die rechtstaand op.” U kunt uw plan dan printen en ergens ophangen.

 

Mijn eigen resultaat: werk aan de winkel

Ook al loop ik nu drie keer per week, toch zit ik volgens Start to Stand nog veel te veel. Ik werk natuurlijk meestal vanachter mijn laptop... Maar er is beterschap op komst! Na het invullen van de vragen kreeg ik veel aangepast advies. Ik installeerde bijvoorbeeld op mijn laptop Big Stretch Reminder (vindt u op http://monkeymatt.com/bigstretch/), een programma dat u er om een zelfgekozen aantal minuten (ik stel het in op een halfuur) aan herinnert dat u even moet rechtstaan. Ik sta erop dat u het ook eens probeert!

 

Benieuwd naar uw zitgedrag? Surf naar http://www.starttostand.be/ en doe de test!

 

Start to Stand is een initiatief van onderzoekers van de Universiteit Gent, Central Queensland University (Australië) en het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ).

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.