Leeft u volgens de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek?

Tips om opnieuw gezonder te eten en meer te bewegen

vrijdag 23/03
©Brita

In september vorig jaar werd de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek gelanceerd. Slaagde u erin om volgens die richtlijnen te leven? Of bent u ze eigenlijk al een beetje vergeten? Op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven vindt u alvast veel hulpmiddelen om opnieuw op het juiste spoor te geraken. Lees snel verder voor een opfrissing en boel nuttige tips!

 

Eerst even een kleine herhaling van de belangrijkste uitgangspunten van beide driehoeken. De voedingsdriehoek bestaat uit vier lagen. De bovenste is de waterlaag, omdat je best elke dag vooral water drinkt. De volgende, donkergroene laag bevat plantaardige producten die een gunstig effect hebben op je gezondheid, zoals groenten en fruit, volle granen, noten en zaden…

Daarna volgen de dierlijke producten (lichtgroen) die je in kleine porties mag eten: yoghurt, vis, gevogelte, melk… De oranje laag bevat dierlijke producten die je best niet te veel eet, zoals rood vlees en boter. In de rode bol naast de driehoek bevinden zich producten die sterk bewerkt zijn en je zoveel mogelijk moet mijden, zoals koekjes, alcohol, frisdrank, chips… Ze hebben geen toegevoegde waarde voor ons lichaam.

In de bewegingsdriehoek is zitten (oranje) dan weer de boosdoener. Elk halfuur zou je moeten doorbreken door even recht te staan of te wandelen. De verschillende kleuren groen in de driehoek staan voor de intensiteit van de beweging. Het lichtste groen is lichte beweging. Dat zijn dingen die je dagelijks kan doen: stofzuigen, de trap nemen, staand pauzeren... Matig intensieve activiteit, zoals fietsen of een wandeling maken, vind je terug in de middelste zone. Je bent dan niet buiten adem, maar je hartslag versnelt wel. Tot slot zou je minstens één keer per week intensief moeten sporten (donkergroen).

 

Tips voor een gezonder eetpatroon

Probeer eerst en vooral te variëren. Je kunt bijvoorbeeld elke dag van de week een andere seizoensgroente eten. Eet ook bewust en zonder afleidingen zoals een televisieprogramma of smartphone. Leer aanvoelen wanneer je echt honger hebt en ook wanneer je verzadigd bent. Als je toch iets ongezonds eet, doe dat dan altijd in kleine porties. Wees voorbereid en zorg ervoor dat je altijd een gezonde keuze bij de hand hebt. Neem fruit mee naar het werk en vries een gezonde maaltijd in voor de dagen waarop je het druk hebt. Probeer met kleine beetjes je eetpatroon te veranderen, dan zal je gestaag vooruitgang zien en is er meer kans dat je het volhoudt.

Op de website van Gezond Leven vind je ook tips om een gezond weekmenu samen te stellen. Ze raden aan om zo’n weekschema altijd op dezelfde dag in de week te maken en alle eetmomenten (ontbijt, lunch…) op voorhand in te plannen. Zo voorkom je dat je ongezonde keuzes maakt omdat je niet weet wat je gaat eten. Op de website kun je zelfs een gratis weekkalender afdrukken met extra informatie over seizoensproducten.

 

Ideeën om stapsgewijs meer te bewegen

Het allerbelangrijkste is dat je lange periodes van zitten doorbreekt. Stel bijvoorbeeld een timer in die je eraan herinnert elk halfuur even de benen te strekken. Wanneer je meer wil bewegen, kies dan voor haalbare doelen en implementeer ze stap voor stap in je leven. Begin bijvoorbeeld eerst met elke twee dagen een korte wandeling, daarna een iets langere, daarna elke dag enzovoort. Probeer als je ergens naartoe wandelt, regelmatig je tempo te verhogen, zodat je intensiever beweegt. Beloon jezelf gerust als je een actieve dag gehad hebt.

Wat ook motiverend werkt, is een plan opstellen. Schrijf op wat je gaat doen, waar je het gaat doen, wanneer en hoe lang. Wie helpt je of doe je het liever alleen? Vertel anderen dat je meer gaat bewegen, zodat je een vorm van sociale controle creëert. Denk op voorhand na over obstakels en schakel ze uit. Neem bijvoorbeeld een regenjas mee als je met de fiets vertrekt, zodat je niet halverwege al moet terugkeren als het begint te regenen. Pas ook je omgeving aan zodat je wel meer moet bewegen, bijvoorbeeld door je waterkan in de keuken te laten staan en niet op je bureau. Als je je glas wil bijvullen, moet je rechtstaan.

 

Al goed bezig of nood aan een duwtje in de rug? Doe de test online

Als je nog wat extra motivatie nodig hebt bij het eten van meer fruit en groenten en het drinken van voldoende water, kan je op https://mijn.gezondleven.be/ een profiel aanmaken. Je vult dan een korte vragenlijst in over wat je de vorige dag at en dronk en je komt te weten of je voldoende fruit, groenten en water binnenkreeg. Als dat nog niet in orde is, kun je jezelf een doel stellen en elke dag invullen hoeveel groenten, fruit en water je at of dronk. Op die manier kun je je vooruitgang volgen.

Er is ook een test om te bepalen hoeveel je zat de vorige dag. Op basis van die gegevens zegt de website welk dier je op dat moment bent (mijn resultaat: een koala). Op https://10000stappen.gezondleven.be/ kun je nog meer beweegtips vinden en je aansluiten bij meer dan 40 000 anderen die 10 000 stappen per dag proberen te halen.

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.