Lekker, veilig en gezond barbecueën

maandag 11/06

De zomer is onlosmakelijk verbonden met tuinfeesten en barbecues. Het is altijd een gezellig samenkomen en de geur van een barbecue laat niemand onverschillig. En toch zijn er ook enkele gevaren mee verbonden. Onlangs registreerden huisartsen opvallend veel mensen met maag- en darmklachten na het eerste barbecueweekend. Ook kan barbecueën kankerverwekkend zijn en wordt er geregeld iemand met brandwonden naar spoed gevoerd. Met de tips in dit artikel maak je je feest naast heerlijk en gezellig ook veilig en gezond!

Is barbecueën echt schadelijk voor je gezondheid?

Als men zegt dat barbecueën ongezond is dan heeft men het vooral over de PAK’s die tijdens het bakken ontstaan. PAK’s of polycyclische aromatische koolwaterstoffen worden gevormd wanneer vet op de hete kolen druipt. Samen met de stijgende rook dringen ze door in het vlees. PAK’s zijn kankerverwekkende stoffen en dus te vermijden. Een extreem hoge concentratie aan PAK’s vind je ook in de aangebrande zwarte stukjes van je gegrilde producten.

Een andere belangrijke factor is de consumptie van rood en sterk bewerkt vlees. Er is een verband tussen deze vleessoorten en darmkanker. Daarom wordt er aangeraden maximum 500 gr rood vlees per week te nuttigen en om sterk bewerkte vleeswaren zoals, bijvoorbeeld spek, zo weinig mogelijk te eten. Kies dus eerder voor gevogelte, vis of zelfs groenten op de gril.

Hoe dan ook is bakken op hoge temperaturen nooit gezond. Er ontstaan specifieke bijproducten zoals acrylamides, die kankerverwekkend zijn. Dagelijks barbecue of frituren is dus niet meteen aangewezen.

 

Zo vermijd je schadelijke stoffen

Maar er is geen reden tot paniek. Met enkele eenvoudige aanpassingen beperk je bij het barbecueën de schadelijke stoffen.

  • Zorg dat je vlees nooit in contact komt met de vlam.
  • Gebruik enkel kolen en geen takjes, papier of hout, want zij vatten sneller vuur.
  • Neem de tijd om te barbecueën. Wacht tot de brandende kolen smeulen alvorens je begint te bakken. De kolen zien best wat wit.
  • Plaats de grill zeker 20 tot 40 cm boven de kolen.
  • Er zijn enkele manieren om te zorgen dat het vet niet op de kolen druipt. (Kies bijvoorbeeld voor mager vlees, verwijder het zichtbaar vet van je vlees, leg je vlees op een geribbeld aluminium schaaltje, marineer je vlees slechts dun of kies voor een barbecue met druiprekje).
  • Verwijder de zwarte stukjes van het vlees alvorens op te dienen.
  • Studies tonen aan dat het marineren van je vlees de vorming van PAK’s tegengaat. Maak  een marinade op basis van olie met azijn of citroensap en kruiden. Marineer je vlees minstens 30 minuten vooraf.
  • Bronnen van complexe koolhydraten en voedingsvezel zoals aardappelen en volkoren granen beschermen tegen darmkanker. Ook de antioxidanten in groenten en fruit beschermen tegen kanker. Zorg dus dat deze rijkelijk aanwezig zijn op het feest.

 

Barbecue zonder buikpijn

Slecht doorbakken kip, salades die uren in de zon staan, een vuile grill. Als je je gasten ongemakken in de buik wilt besparen dan kan je best rekening houden met enkele hygiëne voorschriften:

  • Kuis de grill grondig alvorens gebruik en verhit ze een tijdje alvorens er op te bakken.
  • Was je handen voor en na je rauw vlees of vis aanraakt.
  • Leg de producten die de langste gaartijd hebben eerst op de grill. Of gaar ze al vooraf.
  • Vermijd kruisbesmetting. Gebruik een verschillende schaal voor rauw en bereid vlees of vis.
  • Laat schotels met vlees, salades of andere voeding nooit in de zon staan. Probeer warme producten voldoende warm en koude producten voldoende koud te houden.

 

Licht en lekker barbecueën

Als je licht en voedzaam wilt eten dan is een barbecue daar de ideale gelegenheid voor. Zolang je de juiste keuzes maakt natuurlijk. Laat je inspireren door onderstaande tips:

  • Kies voor magere vleessoorten en leg ook eens vis of groenten op de grill. Een goede kruiding doet wonderen.
  • Voeg overal groenten aan toe: in een papillot, op de spies, rechtstreeks op de gril, als bijgerecht, als voorgerecht en onder de pasta.
  • Zorg dat er vezelrijke graanproducten of aardappelen aanwezig zijn. Serveer dus bijvoorbeeld volkoren pasta, volkoren rijst , volkoren stokbrood of een aardappel in de schil.
  • Bied sausjes afzonderlijk aan en zorg ook voor enkele slanke sausjes. Zoals een kommetje yoghurt met 1 lepel mayonaise en verse bieslook.
  • Gebruik kleine borden. Mensen schuiven meestal verschillende keren aan, op deze manier eten ze in totaal wat minder.
  • Leg je bord minstens voor de helft vol met groenten.
  • Maak een grote kom met fruit-infused water en serveer eventueel een mocktail in de  plaats van alcoholische dranken.
  • Bied als dessert fruit op een originele manier aan. Een kommetje met mangoblokjes, citroensap en munt, bijvoorbeeld. Of een banaan op de gril.

BOB bakt

Elke zomer belanden verscheidene slachtoffers in het brandwondencenter wegens een barbecue-ongeval. Het gebruik van spiritus veroorzaakt een groot deel van deze brandwonden. Maar er zijn ook nog enkele andere zaken waarmee je rekening kunt houden. Wil je het veilig houden? Denk dan aan deze tips:

  • Gebruik enkel aanmaakblokjes en geen vloeibare brandbare stoffen of brandbare pasta.
  • Houd een emmer water, fijn zand of een branddeken binnen handbereik.
  • Baken een veilige zone af rond de barbecue waar geen kinderen of huisdieren mogen komen.
  • Zorg dat de barbecue stabiel en uit de wind staat.
  • Wie bakt, drinkt niet. Houd alcoholische dranken uit de buurt, deze zijn ontvlambaar.
  • Zorg voor aangepaste kledij: draag een schort en vermijd losse synthetische kledij.
  • Klaar met bakken? Giet water over de hete assen.

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.