Liefde voor de maag

Waarom sporters de maag niet mogen verwaarlozen

vrijdag 20/10

Professionele wielrenners die een hongerklop krijgen tijdens een wedstrijd. Het zou niet meer mogen met de uitgebreide omkadering die ze vandaag de dag kunnen genieten, maar soms gebeurt het nog wel eens. Een gemiste drinkbus of een gevallen etenszakje is voldoende om de energievoorziening van de spieren om zeep te helpen. Tijdens het sporten gaat de aandacht van de sporter in eerste instantie uit naar zijn spieren en niet naar eten en drinken. “Voelen ze nog goed aan, nog geen teken van verzuring of krampen?” Dat is normaal. Ook de bloedsomloop zal op het moment van de inspanning de spieren van zoveel mogelijk bloed voorzien en hierdoor andere onderdelen van het lichaam, zoals het maagdarmstelsel, in de steek laten. Het is alsof het hele lichaam zegt: “Nu moet er gesport worden en niet gegeten en gedronken”. Dit is natuurlijk geen probleem als je maar een inspanning van 30 minuten dient te leveren, maar wie een hele dag loopt of op de fiets zit, doet er goed aan zich op tijd en stond te bevoorraden. Dat eten en drinken moet dan door het maagdarmstelsel dat in overlevingsmodus functioneert worden opgenomen. 

Als je dit leest, begrijp je dat een goede voorbereiding aangewezen is. Om niet voor verrassingen te staan, kan je best voor een regelmatig voedingspatroon zorgen, zodat je nooit uitgehongerd en uitgedroogd aan een training of wedstrijd begint. Gezond en regelmatig eten en drinken is de boodschap. Een laatste maaltijd valt best 1,5 tot 2 uur voor de inspanning. Nadien is vooral regelmatig drinken belangrijk. Tijdens een inspanning zal onze lichaamstemperatuur immers stijgen als we niet voor afkoeling zorgen. Deze afkoeling kunnen we bekomen door meer bloed naar de huid te laten stromen en/of door te zweten. In de wetenschap, echter, dat we zoveel mogelijk bloed naar de spieren willen sturen, zal er maar weinig bloed overblijven voor de huid, evenmin voor de maag en de darmen. Vandaar dat we gaan zweten en hierdoor natuurlijk vocht verliezen, wat dan weer een negatief effect heeft op onze prestaties. Drinken moeten we dus doen.

Maar wat gaan we drinken? Het zou interessant zijn mochten we ook voedingsstoffen kunnen opnemen tijdens het drinken. En dit blijkt effectief te kunnen. Dranken met koolhydraten (suikers) worden even snel door de maag verteerd als water, alleen mag de concentratie aan koolhydraten dan niet boven de 8% uitstijgen. De sportdranken die je in de supermarkten vindt, voldoen hier doorgaans aan. Als je zelf je drank maakt, hou je met deze percentage best rekening, want bij een concentratie boven de 8% gaat de maag trager werken. 

in een goede sportdrank mag de concentratie koolhydraten niet meer dan 8 procent bedragen

Het volume vloeistof dat zich in de maag bevindt, is ook van belang. Tussen 420 en 660 ml is ideaal. Nadien moet men ongeveer elke 15 minuten 100 ml drinken om het volume constant te houden en zo ook de snelheid waarmee het drinken de maag kan verlaten op peil te houden. Laten we hier even bij stilstaan. Sporten met een halve liter vocht in de maag. Het is niet iedereen gegeven. Geen twee mensen zijn gelijk. Het kan dus zijn dat jij zonder problemen sportdrank met een concentratie van 10% koolhydraten kan verdragen en je fietspartner maar 5% aankan. Zo is het ook goed mogelijk dat je maag maar 300 ml vocht verdraagt bij het lopen en 450 ml bij het fietsen. Iedereen is verschillend, probeer verschillende concentraties en volumes uit en zie wat het best bij je past. Tevens blijkt de maag zich aan te passen in geval van stress en bij dehydratatie van de sporter. Des te meer stress en angst een atleet ervaart, des te trager zal zijn maag gaan werken, een extra stimulans om zo ontspannen mogelijk om te gaan met een eventuele sportieve uitdaging of wedstrijd. Eens een atleet tijdens een inspanning niet meer goed gehydrateerd is, zal de maaglediging vertragen en wordt het onmogelijk om tijdens een inspanning weer een goed hydratatieniveau te halen. Voorkomen is dus beter dan genezen. Als je echt een lange inspanning wil leveren, type Spartathlon (246 km lopen), of gewoon graag veel loopt (meer dan 100 km per week) dan kan het wel eens nodig zijn om medicatie te nemen om je maag te laten herstellen van het geleverde werk. Bij langeafstandslopers treft men immers geregeld maagirritatie, slokdarmontstekingen en maagzweren aan. Deze kunnen echter genezen worden met medicatie (maagzuurremmers) en inname van medicatie tijdens het lopen blijkt ook de schade te beperken.                        

Des te meer stress en angst een atleet ervaart, des te trager zal zijn maag werkt

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.