In The Long Run #2

Winter is coming

vrijdag 09/02

Beste sportieve lezer, vandaag een oer-Vlaams stukje over het ijskoude en regenachtige weer. Het lopen zelf gaat goed, alleen weet ik niet echt wat aan te trekken bij deze winterse temperaturen. Dat besloot ik deze week voor jullie uit te zoeken.

Momenteel bevind ik me in week 8 en 9 van het schema van Start to Run. Deze veertien dagen zijn de voorbereiding op een eerste keer een halfuur aan een stuk lopen en officieel vijf kilometer aankunnen. Drie keer per week tien tot vijftien minuten lopen, afgewisseld met een tot twee minuten stappen. Het lukt! De eerste 10-15 minuten zijn wel altijd het lastigst, maar dat lijkt me logisch. 

Voorlopig is het dus niet het loopschema zelf dat het me moeilijk maakt, maar wel het weer. Het is soms echt heel koud. Pas op, ik klaag niet. Ik vind het veel aangenamer om te lopen wanneer het frisser is. Je kunt beter ademen, raakt niet snel oververhit en de loopparcours buiten zijn niet overbevolkt.

 

Wat te dragen wanneer je in de winter loopt?

Het enige probleem is dat ik niet goed weet wat aan te doen om te gaan lopen in dit weer. Ik heb het snel te warm, maar wil ook niets opdoen. Na wat research op het internet verzamelde ik de belangrijkste adviezen:

1. Pas op dat je je niet té warm aankleedt. Als je veel zweet, zal je lichaam sneller afkoelen en heb je meer kans om een verkoudheid op te doen. Wanneer je vertrekt om te gaan lopen, is het eigenlijk beter het net iets te koud te hebben.
2. Draag verschillende laagjes. Bij voorkeur niet uit katoen, want dat houdt te veel vocht vast, waardoor je het sneller koud krijgt.

  • Laag 1: thermische onderkleding. Deze laag zal het zweet snel afvoeren, zodat het niet op je huid blijft liggen, en je dus niet afkoelt. De onderkleding houdt ook je lichaamstemperatuur constant.
  • Laag 2: een warmere en isolerende laag, zoals een loopshirt. Belangrijk is dat het regen en wind tegenhoudt, maar zweet wel van binnen naar buiten doorlaat.
  • Laag 3: een jas. Als de temperaturen rond het vriespunt liggen, kun je een jas aandoen. Opnieuw een exemplaar dat zowel het slechte weer buitenhoudt, maar wel voldoende ademt.

Als loopbroek gebruik je best een lange running tight.

Je mag ook je hoofd niet vergeten, want via die plek verlies je het meeste lichaamswarmte. Draag daarom zeker een muts of hoofdband.
Als je snel koude handen hebt, kun je thermische handschoenen dragen.
Ook voor je voeten bestaan er aangepaste loopsokken en waterdichte loopschoenen.
Tot slot niet echt om je warm te houden, maar zeker zo belangrijk: let op je zichtbaarheid en gebruik reflecterende accessoires!

Persoonlijk laat ik de handschoenen achterwege, want mijn handen warmen snel op tijdens het lopen. De andere tips breng ik zeker in de praktijk… Benieuwd of ik zo die vijf kilometer aankan? Je leest het hier binnen twee weken… Tot dan!

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.