In The Long Run #7

Ik word er zowaar een beetje filosofisch van

vrijdag 04/05
©Sarah Eycken

Vandaag op het loopmenu: helemaal niets. Ik waagde me aan een ochtendloop op een lege maag… Verder een interessante documentaire, veel sportdrank en groenten, en eindelijk die klik in mijn hoofd. Oh ja, en binnen een dikke twee weken (!) 16 km om te verorberen.

De dag nadat mijn vorige loopblog verscheen, besloot ik om voor de eerste keer een ochtendloop of ‘vetloop’ te doen. Het zou een warme dag worden, dus schatte ik mijn kansen het hoogst in ’s ochtends, wanneer het nog fris is. Zo’n ‘vetloop’ doe je rustig en op een lege maag, waardoor je lichaam je vetreserves gaat gebruiken om energie te leveren. Ik las dat zo’n kortere ochtendloopjes goed waren voor mensen die langere afstanden willen lopen, zoals ik. Je zou je lichaam zo leren om je vetreserves eerst aan te spreken en je suikerreserves te houden voor de laatste (kilo)meters, zodat je energie overhebt om snel te finishen.

Mind over matter

Persoonlijk ben ik een ochtendmens, maar toch was het niet simpel. Om 7 uur ging de wekker en een kwartier later was ik aan het lopen op een lege maag (ik had wel een glas water gedronken). In het begin voelde het verfrissend, tegen het einde van mijn 5 km was ik echt moe. Het had wel iets speciaals: lopen met de eerste zonnestralen en je lichaam dat zonder extra brandstof toch die inspanning kan leveren. De rest van de dag voelde ik me trots dat ik het had gedaan.

Voor herhaling vatbaar dus, die ochtendloopjes, maar na die ene keer besloot ik ze verder uit te stellen tot na de 16 km. Jullie lazen vorige keer immers ook dat het tijd was om drie keer per week een uur te gaan lopen en dat ik nood had aan tips en motivatie. Voor ik de eerste keer ging lopen, had ik dan ook mijn huiswerk gedaan. Ik keek naar “Breaking2” (https://www.youtube.com/watch?v=V2ZLG-Fij_4), een documentaire over een project van Nike waarin drie topatleten trainen om een marathon onder de 2 uur tijd te lopen. In de film volg je de lopers bij hun voorbereidingen en krijg je van hen te horen hoe belangrijk het is om mentaal sterk te zijn.

 

Belgisch weertje, graag

Ook al ben ik niet van plan ooit een marathon onder de 2 uur te lopen, de documentaire werkte toch heel inspirerend. Ik zocht nog wat verder en botste op andere zaken die ik kon verbeteren. Zo moet ik mijn armen naast me houden tijdens het lopen in plaats van ze te kruisen, omdat ik anders de neiging heb om in te zakken. Verder kan ik best gewoon accepteren dat het soms lastig zal zijn, maar ook beseffen dat dat weer zal overgaan. In die zin is lopen een beetje zoals het leven…

Maar goed, terug naar de harde realiteit. Het Sporta-artikel van sportarts Peter Claeys (“Wees de man met de hamer te slim af – Drink koolhydraten!” 24/04/2018) leerde me dat ik vanaf nu echt op mijn vochtinname moet gaan letten. Ik zou idealiter 60 gram koolhydraten per uur moeten drinken en ga de volgende weken lopen met sportdrank uittesten. Zeker na die bloedhete Ten Miles in Antwerpen die bij veel mensen voor problemen zorgde, is het belangrijk om mijn voorzorgen te nemen voor 20 mei. Ik ben overigens iemand die in het algemeen niet supergoed tegen warm weer kan en hoop dus stiekem op een grijze dag…

 

Halleluja!

Tot slot: ik slaagde erin om een uur aan een stuk te lopen! Dat heeft ervoor gezorgd dat ik, drie weken voor de 16 km, eindelijk een klik heb gemaakt in mijn hoofd. Het lijkt nu mogelijk om die finish te halen zonder over mijn limiet te gaan. Halleluja! Ik probeer ook even gezonder te eten en af en toe buikspieroefeningen te doen om alles te verstevigen. Ten slotte zullen mijn mama, zus en ik, als laatste test voor de Ten Miles van Malle, op 13 mei 12 km afleggen op de Reuzenloop in Borgerhout. Wish me luck!

P.S.: Je kunt je nog steeds inschrijven voor de Ten Miles van Malle (http://www.10milesmalle.be/inschrijven/) (5, 10 of 16 km)!

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.