Mode-icoon Elise Crombez

“Het vak van topmodel is topsport”

maandag 07/11

Elise Crombez (34) poseerde jarenlang voor de lens van iedere grote internationale modefotograaf, haalde vijftien keer de cover van Vogue, liep soms tot 70 grote defiléshows per seizoen voor merken als Calvin Klein, Christian Dior en Giorgio Armani, paradeerde tweemaal mee in de Victoria’s Secret Show en was het gezicht van onder andere Prada, Ralph Lauren, Chanel... Geef toe: een heel voorbeeldig CV voor een jonge West-Vlaamse die in Gent, New-York en vooral Los Angeles resideert.

“Mijn oudste broer heeft me in het begin van mijn carrière, toen ik nog een paar kilo’s te veel woog, aangespoord om te sporten. Ondertussen kan ik niet meer zonder. De meeste modellen zijn mager en tenger. Mijn sterkte is physicality, mijn lichamelijke kracht. Tijdens een modeweek 72 shows lopen en per nacht amper twee tot drie uur slapen, dat vraagt om een sterke conditie. Als veelgevraagd model moet je trouwens permanent stand-by staan. Je kan op elk uur een telefoontje krijgen voor een shoot en dus moet je altijd in topvorm zijn. Zoals een topsporter in volle competitie.”

“Ik was achttien en zat in New York. Ik deed er veertien castings per dag. Metro in, metro uit. Vijftien uur non-stop. Om mijn lichaam in vorm te houden, at ik een maand lang droge cornflakes, soepjes en slaatjes en ging ik elke avond twee uur fitnessen. Ik sportte tot twee keer per dag. ‘s Morgens yoga of oefeningen, in de late uurtjes intensief lopen. Ik beschouwde dat als een investering. Maar in het begin ging ik er dus echt te hard voor. Ik heb moeten afremmen. Ik heb toen een rustpauze ingelast en mijn sportbenadering aangepast.”

Je kan op elk uur een telefoontje krijgen voor een shoot en dus moet je altijd in topvorm zijn. Zoals een topsporter in volle competitie.

En dus ging Elise Crombez op zoek naar gezonde manieren om haar topmodellenlichaam te behouden. Een zoektocht die ze heel openhartig beschrijft in haar boek ‘Model. Your Body’. Een handleiding met tal van praktische tips en tricks om lichaam en leven in balans te houden. Een paragraaf: “Bijna dagelijks zweten tijdens een fysieke activiteit zorgt er voor dat toxinen uit je lichaam worden verwijderd. Je huid verbetert en je voelt je zuiverder. Acht jaar geleden liep ik met een zweetpak dat ik online op een bokssite had gekocht. Het liet me extra transpireren. In mijn drukke dagen als model was ik elke dag op de set ofwel in een vliegtuig. Ik nam altijd mijn sportkleren mee en zat soms om middernacht in de fitnesszaal van het hotel. En als er geen fitnessaanbod in het hotel was, liep ik de trappen op en af.”

 “Op een bepaald moment had ik vocht in de knieën, vooral een gevolg van een overdosis loopwerk op onaangepaste ondergrond. Daarom loop ik nu zo vaak mogelijk op het strand. Op dat in Venice California of in Koksijde, waar ik geboren ben. Ik was er in mijn jonge jaren gebrevetteerd redder. Toen ik die knieproblemen had, ben ik naar Kris Demanet (sportkeuringsarts, orthopedische geneeskunde en biopunctuur) in Torhout getrokken. Een hele openbaring voor mij. Hij heeft me geleerd dat mijn lichaam echt spréékt en zegt wanneer ik moet stoppen. En als mijn knieën pijn doen, heb ik alternatieven: zwemmen, yoga of pilates. Ik kies vooral voor pilates op een reformer-toestel, een wagentje dat voor- en achterwaarts schuift en weerstand ondervindt via veren en riemen. Het was nieuw in New York, echt in bij modellen. Pilates maakte mijn kleine (core-)spieren sterker waardoor mijn te gespierde look verminderde en ik me minder opgezwollen voelde. Een stevige core (alle 29 spieren die van de schouders tot het bekken lopen) stabiliseert en beschermt je rug, bevordert je houding en geeft je een mooie platte buik. Modelvriendelijk dus.”

Mijn sportarts heeft me geleerd dat mijn lichaam echt spréékt en zegt wanneer ik moet stoppen. En als mijn knieën pijn doen, heb ik alternatieven: zwemmen, yoga of pilates

Na de jaren van fitness en lopen, had het lichaam van Elise nood aan nieuwe impulsen. In New York volgde ze danslessen (jazz, ballet, Afrikaanse dans, buikdansen,...). “In LA heb ik drie maal per week gedanst. Hedendaagse dans, jazzballet… Ik beschouw dit ook als sporten, met een opwarming, stretching, buikspieroefeningen, lenigheidoefeningen, cardio… Ik heb veel geprobeerd: muurklimmen, zwemmen, squashen, fitnessen... En ik ging uren doorgedreven wandelen in de bergen in en rond Los Angeles, 3000 tot 4000 meter hoog, op tempo. Ik sport grensverleggend. No pain, no gain.”

“Tien jaar geleden nam ik in New York ook bokslessen bij dezelfde trainer als Helena Christensen, een Deens topmodel. We hadden af en toe samen les en ik weet nog goed dat ze vond dat ik te gespierd werd en mijn vrouwelijkheid wat verloor. Oké, strak is mooi voor een model. Maar dat een topmodel zoals Helena me op mijn teveel aan spieren wees… Een alarm call voor mij. Dat deed me wel nadenken Toch blijf ik graag nieuwe sporten uittesten, zonder te extreem te gaan. Ik doe bvb. piloxing, een combinatie van pilates, dansen en boksen. Pilates voor de flexibiliteit en spierbouw, boksen voor de snelheid en behendigheid en een beetje dans voor het plezier. En in mijn dansschool The Sweat Spot in LA kun je zelfs schermen!”

“Ik heb ondertussen ook wel geleerd dat sporten alleen niet volstaat. Je moet dat optimaal combineren met voeding. Ik eet weinig vlees, waarmee ik niet bedoel dat vlees slecht is. Het ligt mij gewoon niet. Ik probeer ook geen koolhydraten met proteïnen of eiwitten te mixen, maar wel groenten met koolhydraten of groenten met vis of kip.”

Ik heb ondertussen ook wel geleerd dat sporten alleen niet volstaat. Je moet dat optimaal combineren met voeding

Elise Crombez sport nu zoveel mogelijk ’s morgensvroeg. “Omdat ik het dan meteen van mijn to do-lijstje kan schrappen en open ben voor wat de dag me brengt. Ik sla vooraf wel voldoende proteïnen op. Yoghurt, een smoothie,…  of beenderenbouillon als alternatief voor koffie in de ochtend. Ik heb het leren kennen in mijn koffieplekje Fix Coffee in LA. Bone broth, beenderenbouillon met bieslook, Turkse Marashpeper en zeezout. Het zit boordevol voedingstoffen en geeft je een verzadigd gevoel. De gemakkelijk opneembare proteïnen en aminozuren zijn perfecte bouwstoffen, die schade aan het weefsel repareren, ontgiften en ontstekingen bestrijden. Mijn danslessen zijn ’s avonds, daar kijk ik wel naar uit. Hoewel ik merk dat ik moeilijk in slaap val met al die adrenaline.”

Elise Crombez, wiens Amerikaanse vriend op hoog internationaal niveau competitief schoonspringer-duiker is geweest, traint momenteel voor een halve marathon begin december, zonder competitie-ambitie. “Sport en competitie gaan niet goed samen bij mij. Ik ben wel gemotiveerd, dat moet, maar ik denk niet in tijden en plaatsen of zo. Ik wil fit en gezond zijn, punt. Ik train voor die halve marathon geen maanden, maar zal de weken voor de run wel lichtjes opbouwen en op mijn slaap en voeding letten. Ik heb wel al een kwartmarathon gelopen in Los Angeles.”

Sport en competitie gaan niet goed samen bij mij. Ik ben wel gemotiveerd, dat moet, maar ik denk niet in tijden en plaatsen of zo. Ik wil fit en gezond zijn, punt.

Elise Crombez traint in Los Angeles twee keer per week, op woensdag en vrijdag. “Ik neem er deel aan een free fitness movement November Project op de trappen van en in de heuvels rond de Hollywood Bowl, een bekend outdoor amfitheater daar. Het November Project is voor mensen van alle leeftijden, vormen, maten en fitnessniveaus. Mijn vriend is co-leider van de LA tribe. Nu zijn er 31 tribes in Amerika, Canada, (nu ook) Amsterdam, IJsland en Servië. Er zit veel variatie in die fitnesssessies. Bijna iedereen legt er 1,5 heuvelachtige mijl af, doorspekt met talloze dips, jump squats, push-ups en burpees, waarmee je zowel een work-out krijgt voor je hele lichaam, als je conditie kunt verbeteren.”

“Als ik mijn ouders bezoek in Koksijde, kan ik terecht bij Wave Health & Fitness in Oostduinkerke, waar ik lessen volg en train met Sabine De Leeuw, kinesiste en physiotherapeute. Peter Sagan onderging eind vorig jaar in haar centrum een zevendaagse preventie blessurebehandeling, die hem in 2016 nog sterker moest maken. Missie geslaagd, zo te zien (lachje).”

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.