Ontwikkel de mindset van een kampioen

woensdag 07/06

Kampioenen zijn niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal performanter dan andere sporters. Ze kunnen beter om met druk, angst en negatieve gedachten en ze lijken over een onuitputtelijke bron van motivatie en zelfvertrouwen te beschikken. Natuurlijk kan je de mindset van een kampioen ontwikkelen om jouw beste prestaties te leveren, ongeacht je sportief niveau.

In deze video bespreken we een aantal elementen van deze mindset.

Eerst en vooral zijn kampioenen ervan overtuigd dat ze altijd kunnen verbeteren. Ze blijven niet bij de pakken zitten, maar zoeken naar kleine manieren om op fysiek, technisch, tactisch en mentaal vlak enkele procenten te kunnen winnen, vanuit de wetenschap dat vele kleine verbeteringen samen een groot resultaat opleveren. Ze omarmen uitdagingen dan ook als kansen om uit te leren en te verbeteren. Bij tegenslag zet een kampioen door, omdat de meeste groei komt uit de moeilijkste momenten. Problemen worden dus gezien als kansen om te leren en de inspanningen zijn het instrument waardoor dit leren tot stand kan komen.

Kampioenen zoeken actief naar advies en ze beschouwen kritiek als feedback en brandstof om hun prestaties naar een nog hoger niveau te tillen. Succes van anderen voelen ze niet aan als een bedreiging, maar eerder als een bron van inspiratie. Ze hebben een lange termijnperspectief en weten dat succes in de sport geen sprint is, maar een marathon.

Hoewel kampioenen veel vragen van zichzelf, zijn ze toch ook mild voor zichzelf. Ze erkennen dat ze niet perfect zijn, noch hoeven te zijn en dat ze niet meer kunnen doen dan elke dag opnieuw het beste van zichzelf te geven. Al deze eigenschappen komen vanzelfsprekend goed van pas buiten de sportarena. We zien dan ook vaak dat kampioenen hun leiderschapskwaliteiten en doorzettingsvermogen na hun sportcarrière op een zinvolle manier blijven gebruiken om nieuwe doelen te bereiken.

Op het einde van de specifieke voorbereidingsperiode ben je in principe klaar om een heel goede prestatie neer te zetten. Na deze specifieke periode volgt je wedstrijdperiode. Deze kan bestaan uit voorbereidende wedstrijden die de laatste procentjes aan je conditie toevoegen.

Binnen één trainingsjaar kunnen deze verschillende perioden meermaals voorkomen. Hoe hoger je conditioneel niveau, hoe beter je lichaam hiermee zal kunnen omgaan. Maar de meeste sporters beperken dit best tot 2 grote trainings- en wedstrijdblokken per jaar, omdat je niet meer dan 2 tot maximum 3 keer kan pieken binnen één seizoen.

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.