PETER CALLANT: "Sport verzekerd!"

Op naar een nieuw leven boordevol sport

dinsdag 13/10

“Eén van de betere methodes om behoorlijk te vermageren? Je moet voor jezelf een concreet en extreem sportief doel fixeren en dat ook realiseren”, zegt Peter Callant, zaakvoerder van het gelijknamige verzekeringskantoor. Hij is er nu 49 en zijn weegschaal klom acht jaar geleden alarmerend naar 130 kilo. Nu stopt de wijzer rond de 90. Neen, de man is niet ziek… Hij is een passioneel sporter geworden. Triatleet, met onder andere geslaagde deelnames aan Challenge Roth in 2011 en 2012 en Challenge Barcelona in 2014. Telkens 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km lopen, in één ruk. Chrono: iets boven de 12 uur. Een opmerkelijk rolmodel of ’t Goede Voorbeeld.

Van ongetraind, onsportief ‘dikkerdje’ van 41 tot fit afgetrainde recreatieve atleet van bijna 50. M.a.w.: you’re never too old to… Peter Callant heeft dit jaar zijn late sportroeping echter even op ‘on hold’ moeten zetten: een hernia-operatie. Maar hij werkt hard aan zijn comeback. “Tweemaal zwemtraining per week en één keer buikspiertraining en rompstabilisatie in het Brugse PeakLevel, dat recreanten, bedrijven, clubs en toppers vanuit een multidisciplinaire invalshoek advies en een topbegeleiding aanbiedt. Ik wil wel volgend jaar, als ik 50 word, terug minstens één triatlon lopen. En me vooral fit en energiek voelen.”

Vanwege overtal aan kilo's mocht ik niet op de niervergruizer. En toen besefte ik: 'Zo kan het niet verder.'

Tot tien jaar terug maakte Peter Callant zich nooit zorgen over zijn behoorlijk volumineus lichaam. “Rijkelijk eten en drinken, ik geef toe: ik was nogal bourgondisch ingesteld. En die levensstijl beet zich ook vast in mijn nieren. Nierstenen dus. Maar toen ik die wou laten verbrijzelen, mocht ik vanwege mijn overtal aan kilo’s niet op de niervergruizer. En toen besefte ik het: 'Zo kan het niet verder, stop met rijke tafels en lekkere drank'… Op naar een nieuw leven met veel sport.”

En daags nadien begon Peter Callant aan de ‘grote afbouw’… “Ik had uitgemeten dat een toertje rond het blok waar ik woonde 3 km lang was. Die afstand wou en zou ik halen. Het begon slapjes, zoals iedereen die een paar emmers gewicht teveel meezeult. Honderd meter lopen, rood aanlopen en lang nahijgen. Maar ik bleef volhouden en was gelukkig als een kind toen ik een eerste keer in één keer het hele blok kon afronden. Mijn volgende uitdaging was de 15 km van Brugge. Toen ik ook die 15 km aankon, leek ik voldaan, mission accomplished…”

Maar de sportmicrobe had zich diep in Peters lichaam genesteld en een babbel met de Jabbeekse toptriatleet en veelvoudig Iron Man-winnaar Marino Vanhoenacker lokte hem naar de triatlondiscipline: zwemmen, lopen en fietsen. Peter Callant: “Ik had dus al een aanvaardbare loopbasis. En voor mijn verjaardag in 2006 kreeg ik van mijn Omega Pharma-vriend Marc Coucke een mooie koersfiets cadeau en kon ik beginnen fietsen. Nog twee jaar later ben ik me op het zwemmen gaan concentreren, met Marino als leermeester. In mei 2011 voelde ik me eindelijk klaar voor een eerste echte triatlon.”

Het ging voor de verzekeringsmakelaar niet enkel om het beoefenen van de triatlon, het zijn het hele triatlongebeuren, maar ook de teamspirit die hem boeien. En die spirit resulteerde in het project Code Roth. “Ik verzamelde in september 2010 een  aantal gewone stervelingen, sportamateurs, 3 vrouwen en 6 mannen, tussen 38 en 42, uit de streek rondom mij. Van transportondernemer, verzekeraar over sportschepen, journalist en bouwpromotor tot zorgkundige en vastgoedmakelaar. Het ultieme doel: na tien maanden intense voorbereiding de eindstreep halen van de veeleisende Duitse Challenge Triathlon in Roth. Waarom Roth? Omdat de triatlon daar een snel parcours heeft en gemakkelijk bereikbaar is.”

 

"Door de vele trainingsuren zakte mijn hartslag-in-rust. Zo werd ik vanzelf minder nerveus"

3,8 kilometer lopen, 180 km fietsen en een marathon lopen… “Vooraf achtte ik het onmogelijk om dat na elkaar en op dezelfde dag te realiseren. Maar naarmate de voorbereiding vorderde, leerde ik omgaan met mijn lichaam en vond ik een goed evenwicht tussen trainen en rusten, waardoor het vertrouwen in een goede afloop groeide. Door de vele trainingsuren zakte ook mijn hartslag-in-rust. Zo werd ik vanzelf minder nerveus, leerde ik beter met stress omgaan en vond ik sneller een oplossing voor problemen. Ook dat stimuleerde het geloof om de finish te kunnen halen.”

Het idee voor deze immense collectieve uitdaging groeide toen Peter Callant als sponsor van toptrialtleten Marino Vanhoenacker en Bert Jammaer enkele Iron Man-triatlons had bijgewoond in het buitenland. “Zo’n parcours als de Iron Man in Roth succesvol afleggen kon alleen als er een professionele omkadering was, dat besefte ik wel. Met triatlonlegende Luc Van Lierde als coach konden we ons geen betere leermeester en begeleider wensen. Hij won tweemaal de Iron Man Hawaï, de Iron Man Mexico en de Iron Man Europe in… juist, Roth, waar hij met een recordtijd van 7:50.27 lange tijd de snelste triatleet ooit op de Iron Man bleef.”

Het Code Roth-team werd verder ook begeleid door medici en diëtisten. De voorbereiding was niet niks. Individuele trainingen tot viermaal per week, een stages in Calpe, Lanzarote en de Ardèche, groepstrainingen zwemmen en deelnames aan de Marathon Nice, Zwemmarathon Brugge, 6-daagse van Gent, enz … tot de ultieme focus: de Challenge Triatlon in Roth. Luc Van Lierde: “Iedere Roth-atleet oefende een gewone, voltijdse job uit. Hij of zij moest dus zijn of haar eigen trainingsmomenten programmeren. Niet evident voor wie aan duursport doet. Dus raadde ik hen aan om vooral voorzichtig te zijn. Beter vijf minuten te laat aankomen dan helemaal niet aankomen.” En de negen brachten op 10 juli 2011 die gigantische uitdaging inderdaad tot een goed einde in het gelijknamige Duitse triatlonbastion. Afgepeigerd, maar doodgelukkig. Mission accomplished.

"Wij hebben 100 medewerkers. Als je die vanuit het bedrijf 1 procent extra fitheid kan bijbrengen, heb je een collectieve bedrijfswinst van 100 procent!"

Opvallend hoe het thema sport als rode draad doorheen de hele groep ‘Callant Verzekeringen’ loopt. "Wij hebben 100 medewerkers. Als je die vanuit het bedrijf 1 procent extra fitheid kan bijbrengen, heb je een collectieve bedrijfswinst van 100 procent. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat werknemers die niet bewegen op jaarbasis maar liefst 12,5 dagen meer afwezig zijn dan anderen. Wij moedigen onze medewerkers concreet aan om sport te doen en wij faciliteren voor hen sportactiviteiten in de werksfeer via een ‘fit@work’-programma. Niemand is verplicht om eraan deel te nemen, maar bijna de helft van onze medewerkers zwemt eenmaal per week in het zwembad van Beernem dat we speciaal voor hen afhuren. Velen lopen ook wekelijks onder de begeleiding van deskundige PeakLevel-coaches behoorlijk wat kilometers. De sessie sluit af met rompstabilisatie, buikspieroefeningen en een kop gezonde verse soep. ”

De combinatie ‘sport-Callant Verzekeringen’ beperkt zich niet tot triatlon en bedrijfsactiviteiten voor eigen medewerkers. Het is ook een sponsorlogo in diverse takken van het Belgische sportlandschap, recreatief en professioneel: “We huren een skyboxloge op AA Gent en we zijn shirtsponsor van KV Oostende en St. Truiden. Ook bij basketbalploegen Base Oostende en Giants Anwerp hebben we hospitality deals lopen. En we zijn titelsponsor van Topvolley Callant Antwerpen, vice-landskampioen en bekerwinnaar 2014. Nu we een kantoor hebben geopend in Tongeren, zijn we naamsponsor van handbalclub Tongeren, de regerende landskampioen, geworden. We sponsoren ook veel sportfederaties: judo, triatlon, duatlon, minivoetbal, bobslee, zwemmen, en ook de Bond Voor Lichamelijke Opvoeding…  wiens leden we met of via Ethias verzekeren.”

Sinds 2003 is Callant ook prominent in het wielrennen aanwezig als sponsor/partner van eerst Quickstep-Davitamon en nu al enkele jaren van de Lotto-teams. Ook met de Topsport-Vlaanderen - Baloise werd een partnership uitgewerkt. “En met onze fietsomniumverzekering tegen diefstal en beschadiging bieden we ondertussen ook een polis op maat van de wielerliefhebber aan. Al meer dan 20.000 fietsers hebben zich op die manier verzekerd. Anekdote: toen in 2008 bij het Silence-Lotto-team in de Ronde van Grosetto (Italië) 16 fietsen ter waarde van 8.000 euro per stuk werden gestolen, was dat team maar wat blij dat het een fietsomniumverzekering had.”

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.