Sam De Bruyn

“Ik snap nu waarom veel Vlamingen lopen leuk vinden”

maandag 28/05

Sam De Bruyn, radiopresentator bij Qmusic, is een man met een plan. In november wil hij de marathon van New York lopen.

“Ik heb niet de ambitie om de marathon in 3,5 uur te lopen”, zegt hij. “Ik wil hem vooral levend en gezond uitlopen. Maar het is wel een mijlpaal die ik wil bereiken. Al zou het ook kunnen dat ik er een maand of twee voor de start alles aan wil doen om toch zo snel mogelijk te lopen (lacht). Maar nu ben ik alleen bezig met hopen dat ik de eindmeet haal. Ik ben er nu al wat zenuwachtig voor, want ik ben van nature geen sportmens. Totaal niet. Maar ik heb er wel heel veel zin in. Ik heb voor ik hieraan begon nooit gigantisch veel aan sport gedaan. Ik ben een paar jaar geleden wel aan het fietsen geslagen, maar dan heel gemoedelijk en recreatief. Vroeger heb ik wel wat gelopen, omdat een mens nu eenmaal een beetje op z’n gezondheid moet letten, maar ik heb dat, om eerlijk te zijn, allemaal snel opgegeven. Ik vond het saai. Het maffe is dat ik het nu wel echt leuk begin te vinden. Ik loop in New York mee voor Mediclowns, een goed doel, en ik was aanvankelijk bang of ik het wel tof zou vinden. Je moet voor een marathon wel op een punt komen dat het leuk wordt, anders hou je dat niet vol. En ik ben enorm gelukkig dat ik dat punt nu bereikt heb. Ik snap nu waarom zo veel Vlamingen het leuk vinden om te lopen.”

“De enige reden waarom ik vroeger aan sport deed, was om niet dik te worden. Want ik heb een vervelende aanleg om gemakkelijk bij te komen. Ik moest of sporten of diëten.”

©Qmusic

Was het een zware opgave om ermee te beginnen?

“Vrijblijvend sporten, dat krijg ik niet opgebracht. Daarom heb ik vorig jaar ook de Dodentocht gestapt. Als ik geen concreet doel heb, begin ik er niet zo gemakkelijk aan. Ik ben eens beginnen te fitnessen, puur voor de gezondheid, om toch ìets van sport te doen. En twee jaar geleden werd ik gebeld door mijn fitnessclub. Dat ik nog een abonnement had lopen en dat ik al heel lang niet meer was langs geweest. Of ik wilde dat ze het abonnement stopzetten? De meeste mensen denken dan: dit is het ultieme moment om het op te zeggen. Maar ik heb dat niet gedaan. Ik heb iemand gevonden om mee te gaan en ik ben herbegonnen (lacht).”

“Ik ben een geweldige uitsteller, dus daar komt vaak afstel van. Er is een tijd geweest dat ik er heel lang over deed om mij aan te kleden om te gaan lopen. Dan moest ik de juiste broek vinden en de juiste houder voor mijn gsm, want anders kon ik niet vertrekken. Maar dat zijn alleen maar excuses om niet te mòeten vertrekken. Ik heb na het sporten nog nooit het gevoel gehad dat het vervelend of stom was, het was de stap om eraan te beginnen die het lastigste was. Wat dan helpt, is iemand vinden die graag loopt en bereid is om met je mee te gaan. Ik heb zo iemand gevonden, waardoor ik mij heel gesterkt voel. Ik loop zelden of nooit alleen en dat is wel tof.”

"Wat helpt, is iemand vinden die bereid is om met je mee te lopen. Ik heb zo iemand gevonden, waardoor ik mij heel gesterkt voel"

Laat je je begeleiden?

“Bij de Q-run to you van vorig jaar kreeg ik problemen met mijn enkel en liet ik mij voor het eerst behandelen door een sportkinesist. Die zei dat ik een compleet verkeerde loopstijl had. Mijn voeten stonden fout, mijn heup hing scheef, kortom, mijn lichaam was compleet uit balans. Op korte tijd hebben ze ervoor gezorgd dat ik juister en bewuster loop. Want voor mij heeft dat met bewustzijn te maken. Ik weet nu welke spieren ik nodig heb om correct te lopen. Sindsdien heb ik amper nog iets van blessures gekend. En als ik dan toch iets voel, dan checkt mijn sportkinesist of ik genoeg de focus behoud, mijn voet voldoende afrol of juist afduw. Ik vind een goede kinesist een aanrader voor wie snel blessures oploopt of hinder ondervindt. Het is een soort van klik die je moet maken om juist te lopen.”

 “Sinds maart van dit jaar werk ik intens samen met een loopcoach. Voor ik mij liet begeleiden, maakte ik de fout om van in het begin te veel en te snel te willen lopen. Dan wordt het heel snel heel zwaar en raak je buiten adem. Dan begin je je af te vragen waarom het jou niet lukt en anderen wel. Ik heb echt moeten leren om het tempo naar beneden te halen, te luisteren naar je lijf en conditie op te bouwen. Dat mijn conditie na al die jaren blijkt te verbeteren, dat is heel leuk om vast te stellen. Het moeilijkste is op hartslag lopen: ik moest in het begin volgens mijn schema met een hartslag van 145 lopen en dat was zò traag, dat voelde heel vreemd aan. Ik werd zelfs uitgelachen door een paar omaatjes aan een bushalte (lacht). Maar je moet beginnen bij het begin, met de eerste trede van de ladder. Eens je ermee weg bent en het lopen begint vlot te gaan, is het de max. Mijn man zei altijd dat het sporten voor hem het moment was dat hij aan niets moest denken. Ik kon dat nooit geloven, maar nu merk ik dat dat echt zo is. Het is bijna een cadeau: je hoeft even met niks anders bezig te zijn.”

"Ik moest in het begin volgens mijn schema met een hartslag van 145 lopen en dat was zò traag, dat ik zelfs werd uitgelachen door een paar omaatjes aan een bushalte"

Hoe gemakkelijk vind je er de tijd voor?

“Ik dacht vroeger altijd dat ik geen tijd had om aan sport te doen. Maar dat is het belachelijkste excuus dat er bestaat. Het hoeft allemaal niet lang te duren. Al ben ik nu bezig aan iets langere trainingen van anderhalf uur. Maar je moet er gewoon tijd voor maken. Ik krijg in elk geval niet het gevoel dat ik voor niks anders tijd meer heb. Ik heb wel bijna altijd sportkleding mee zodat ik tussendoor kan sporten als er ergens ruimte is in mijn agenda.”

 

Waar loop je?

“Ik probeer het groen op te zoeken. Ik woon in het centrum van Gent, dus ik loop ook altijd een stuk in de stad. Maar ik ga graag op totaal andere locaties lopen. De omgeving is belangrijk voor mij. Ik zie graag iets moois of verrassends, dus ik probeer zo weinig mogelijk hetzelfde parcours af te leggen. Of ik loop dezelfde ronde, maar dan in omgekeerde richting. De Watersportbaan met de hele tijd hetzelfde uitzicht, dat vind ik verschrikkelijk (lacht).”

 

Welke voordelen ervaar je?

“Ik drink veel minder alcohol dan vroeger, omdat ik merk dat die combinatie met sporten moeilijk is. Elke dag aan de pinten zitten en lopen, dat werkt niet voor mij. Ik geraak geen meter vooruit als ik de avond voordien zwaar uit ben geweest. Dus daar let ik wel wat op.”

“Een ander voordeel van sporten is voor mij het slapen. Ik ben echt al heel mijn leven een moeilijke slaper. Maar sinds ik sport, is dat probleem volledig verdwenen. Ik ben aangenaam moe aan het einde van de dag, slaap vlot in en ik word daar zeer gelukkig van. Ik heb het sporten ook nodig voor een paar lichamelijk kwalen. Drie jaar geleden heb ik op korte tijd twee heel zware ongevallen gehad, met onoplosbare rug- en schouderproblemen als gevolg. Daar moet ik mee leven. Je zou denken: alles is verkrampt, dus ik ga niet bewegen. Maar door juist wel te bewegen, komt alles losser te zitten. Sporten is zo echt een noodzaak geworden.”

"Sinds ik sport, is mijn slaapprobleem volledig verdwenen. Ik word daar zo gelukkig van!"

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.