"Sport is een bijzaak in je leven, maar wel een levensbelangrijke”

Tips van Toon Claes om ten volle van het fietsen te genieten (afl. 3)

woensdag 20/01

Fietsen is véél meer dan techniek en trainingsschema’s. Voor veel mensen wordt fietsen een levensstijl, een onverbrekelijk stuk van zichzelf. Competitiefietsen staat bekend als een zeer zware sport, maar recreatief fietsen moet vooral plezierig zijn. Voor de beginner komt het er in hoofdzaak op aan om zich niet op te blazen, noch fysiek, noch mentaal. Een goede ‘moral’ is voor iedere fietser van groot belang. Met een frisse kop rijd je op wolkjes. De volgende tips geven jou vleugels.

 

Tip 9. Luister en leer 

Fietsen is een behoorlijk moeilijke activiteit. Alleen al het dagelijkse onderhoud vraagt enige kennis. Hoe poetsen, wat met de ketting, wanneer is de remblok versleten…? Op zich geen onoverkomelijke problemen, alleen ken je er als beginner geen snars van. Maar wees gerust, niemand verplicht je om vanaf de eerste dag alle geheimen te ontwaren. Je fietsplezier hangt grotendeels af van je relatie met je velo. Hoe beter je je maatje kent, hoe meer je zal genieten. Luister daarom als men je raad wil geven en je zal spelenderwijze met de essentie van de 'velologie' vertrouwd geraken. Ook over de rijstijl, -techniek en het fietsen in groep zal je niet meteen het fijne begrijpen. Maar door je oren en ogen de kost te geven, leer je snel.

 

Tip 10. Panikeer niet

Als je begint te fietsen, lijken je collega-fietsers over bovennatuurlijke gaven te beschikken. Zij kennen alles, weten alles, en vooral, zij rijden onnoemlijk hard met de fiets. Panikeer niet, die supergetalenteerden zijn net zo aards begonnen als jijzelf. Als je rustig opbouwt, zal je versteld staan hoe snel je aan fietsconditie wint. Maar verwacht geen wonderen. Als je meer fietst, zal je slechts langzaam (maar zeker!) betere ‘fietsspieren’ ontwikkelen. Aanvankelijk maand na maand, daarna jaar na jaar, kan je met genoegen je vorderingen vaststellen. Die sterkere dijspieren hebben overigens nog mooie nevenwerkingen, bijvoorbeeld dat je onverwacht een heel stuk beter skiet.

De kans dat je in het begin van je wielercarrière de man met de hamer ontmoet, is behoorlijk groot. Een van mijn vrienden besloot -in navolging van zijn collega’s- met fietsen te starten. Na enkele schuchtere ritjes nam hij samen met zijn maats deel aan de korte versie van de Ronde van Vlaanderen, zo’n 90 km. Perte totale na 60 km, superfiasco, de nieuwe fiets was zijn slechtste investering… Dit jaar heeft diezelfde vriend meer dan vijfduizend kilometer afgelegd.

Een andere kwelling is de platte band, waarvoor vooral vrouwen beducht zijn. Maar al die fietsende dames die met deze pech werden geconfronteerd zijn uiteindelijk wel thuis geraakt. Helpende handen zijn er gelukkig onderweg nog voldoende. Niet panikeren dus…

 

De kans dat je in het begin van je wielercarrière de man met de hamer ontmoet, is behoorlijk groot

Tip 11. Varieer

Sommige mensen gaan altijd naar dezelfde bestemming op vakantie, maar de meesten houden wel van wat variatie. Afwisseling prikkelt de zinnen. Door regelmatig je horizon te verruimen, ontdek je nieuwe dingen. Je geest heeft verwondering nodig om zich gemakkelijker te laten inpakken om het (fiets)spel verder mee te spelen. Verveling is wel het laatste wat je wilt. Zoek daarom eens een nieuwe route op. Fiets af en toe met andere mensen. Rijd bepaalde stukken op je parcours tegen een hoger tempo en geniet van de rustige recuperatie daarna. Ons meest vast traject is 80 km lang, mooi en op zichzelf wel gevarieerd, maar alles went. Tot we vorig jaar de rit eens andersom aflegden. We passeerden plots een heel ander decor, met andere huizen, andere wegen, andere weiden. Je kent dat verhaal van de perceptie: ander gezichtspunt, andere realiteit. Mooi!

Tip 12. Betrek je partner

Anders gaan leven is moeilijk als je het helemaal alleen moet doen. Het is goed dat je gesteund wordt en je je gesteund voelt. Bespreek je plannen en ambities uitgebreid met je partner, die je misschien door je enthousiasme eveneens kunt begeesteren om naar de fiets te grijpen. Elkaar stimuleren en bemoedigen helpt een heel stuk. Klare afspraken maken over te stellen doelen, voeding, snoep, trainingsdagen, enz…, vermijden misverstanden en geven een positieve impuls. Bedenk ook dat sport slechts een bijzaak in je leven is, maar wel een levensbelangrijke bijzaak. Er zijn uiteraard andere en meer belangrijke zaken in je privéleven. Tracht samen met je sportmotivatie, ook die andere zaken te versterken en bewuster te beleven. Dan maak je dubbele winst.

Bespreek je plannen en ambities uitgebreid met je partner, die je misschien door je enthousiasme eveneens kunt begeesteren om naar de fiets te grijpen

Tip 13. Beloon jezelf

Beginnende sporters hebben beslist om een belangrijk stuk van hun leven zelf in handen te nemen. Ze wensen een betere zelfcontrole en een beter ik-gevoel door meer te gaan bewegen, wat te vermageren, gezonder te leven. Dat is iets anders dan asceet worden. De frisse pint na wat sportlabeur mag dubbel smaken. Je hebt die immers verdiend. Wees fier op je prestatie, al was je de slechtste van de groep. Bedenk dat alle niet-sporters jouw sportplezier missen en wees blij dat je gesport hebt. Zoek actief naar een beloning voor je prestatie.

Die verwenning kan de horeca ten goede komen, de fietsenzaak, je partner, of gewoon niemand, tenzij je eigenste ik. Weet echter dat de beste beloning het goede gevoel is dat je na de inspanning sowieso er gratis bovenop krijgt. Hoe verder je in je sportcarrière zal vorderen, hoe intenser dat gevoel wordt. Sporten is een cadeau geven aan jezelf.

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.