Sport ik beter met een hartslagmeter?

dinsdag 16/05

Moet ik werken met een hartslagmeter?

Een hartslagmeter is handig om de belasting van je hart en bloedvaten tijdens inspanning te monitoren. Hoe intenser je sport, hoe meer energie er naar je spieren moet gaan. Je hart pompt hiervoor meer bloed en zuurstof naar de spieren door harder en sneller te slaan. Vandaar dat de hartslag een goed beeld geeft van de intensiteit van de inspanning, althans voor inspanningen met een lange duur. Voor kortere inspanningen, zoals een sprint of tijdens krachttraining, is de hartslag als referentie niet echt bruikbaar.

Het interessant om je hartslag na te gaan wanneer je rustig, intensief en zeer intensief sport. Dit geeft je meteen een goed idee van jouw ruwe hartslagzones, die voor iedereen verschillend zijn. Eens je goed vertrouwd bent met het meten van je hartslag, dan kan je jouw trainingszones wat nauwkeuriger berekenen met behulp van calculators die je overal op het internet vindt. Hierbij kies je best voor een calculator specifiek voor jouw sport en waarbij je jouw maximale hartslag moet invoeren in plaats van laten berekenen.

Als je beter in conditie geraakt dan zal je merken dat je hart en je spieren beter gaan werken en dat je hartslag voor dezelfde inspanning daalt. Dit is één van de duidelijkste tekenen dat je progressie maakt.

Het is wel belangrijk om niet te vergeten dat je hartslag zeer beïnvloedbaar is door allerlei factoren zoals vermoeidheid, stress, geneesmiddelen en temperatuur. Je hartfrequentie kan dan ook wat variëren van dag tot dag voor identiek dezelfde inspanning. Het is dus een handig hulpmiddel voor duursporters, maar je hoeft zeker geen slaaf te worden van je hartslagmeter.

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.