Start to detox...

De eindejaarsfeestjes zijn voorbij. Tijd voor lichaamszuivering

maandag 25/01
Detox

Vanaf Kerstmis zetten we traditiegetrouw onze sluizen open en beginnen we aan een wekenlange schransmarathon. De kroketten, de kalkoen, de receptiehapjes en de pralines worden met het nodige gerstenat richting lever weggespoeld. Vanaf daar zet ons bourgondisch lichaam een wonderbaarlijk zelfregulerend ontgiftingsmechanisme in gang. Om dit proces te bevorderen, helpt lichaamsbeweging. 

Detox

Ons menselijk lichaam is een inventief systeem dat beschikt over een zelfregulerende mechanisme dat helend werkt. Hierdoor zijn we in staat om giftige substanties te elimineren. Tijdens de jaarwisseling wordt onze zuiveringscapaciteit traditiegetrouw stevig op de proef gesteld. De aaneenrijging van feestjes, recepties en diners leidt vaak tot een overload aan alcoholische dranken en calorierijke spijzen. Om de detoxprocessen te bevorderen, heeft ons lichaam nood aan beweging. Helaas zijn we in deze donkere en koude tijden niet meteen geneigd om onszelf in het sporttenue te hijsen. Hierdoor heeft de inslag van de toxische caloriebommen op ons detoxsysteem grotere gevolgen. Een anatomische rondleiding langsheen de belangrijkste ontgiftingsorganen zal meer duidelijkheid scheppen.

De lever

Onze lever is verantwoordelijk voor de belangrijkste vorm van zuivering door:

-giftige substanties, die wij hebben opgenomen via voeding, te inactiveren en te verwijderen;
-afvalmateriaal van celafbraak uit de bloedbaan te onttrekken en om te vormen zodat het kan worden uitgescheiden via uitwerpselen of urine;
-giftige afvalproducten uit gisting en rotting in onze darmen te elimineren ;
-‘kupffercellen’ aan te maken die verantwoordelijk zijn voor de opsporing en vernietiging van indringers zoals bacteriën, schimmels, virussen en kankercellen.

Om onze leverfunctie te verbeteren, is het in de eerste plaats belangrijk om de hoeveelheid toxische stoffen zo laag mogelijk te houden. Niet evident tijdens de feestperiode…

De nieren

Nieren hebben de belangrijke functie ons bloed te zuiveren van schadelijke stoffen. Zij filteren deze net als de lever uit de bloedbaan om ze dan uit te scheiden via urine. De membranen van onze ‘renale filter’ worden tijdens de feestdagen vooral zwaar op de proef gesteld door een te hoge concentratie aan afvalproducten van chemische en synthetische aard in het bloed. Kleurstoffen, bewaarmiddelen en synthetische partydrugs vormen een grote bedreiging voor de werking van deze vitale organen.

Om het filterproces optimaal te laten verlopen, is het belangrijk dat onze bloeddruk niet te hoog of te laag is. Het bloedvolume dat doorheen de nieren passeert, mag nooit te laag zijn. Vandaar dat hydratatie enorm belangrijk is om ons bloed te verdunnen. Voldoende water drinken is de boodschap!

Wanneer we 2 à 3 keer per week een sportieve activiteit inlassen, zullen we door een verhoogde pompfunctie van ons hart ook meer bloed doorheen de lever en de nieren laten passeren. Dit zal de detoxfunctie aanzienlijk versnellen! Let op, probeer tijdens deze activiteit geen lactaat of melkzuur aan te maken, want dan bezorg je de lever de extra taak ook dit af te breken. Lage intensiteit is dus troef!

De luchtwegen

Ook via de luchtpijp en onze longen scheiden we schadelijke stoffen uit. Dit gebeurt in de vorm van koolzuurgas en slijm.

Een aëroob loopje (aan lage snelheid) kan in deze weersomstandigheden een stevige snotneus veroorzaken. Zie dit alvast als een kans om detox te faciliteren!
Bovendien zal je, wegens een verhoogde nood aan zuurstof ter hoogte van de spieren, ook meer longdeeltjes (of longalveolen en bronchi) aanspreken om deze zuurstof op te nemen. Deze ‘slapende’ longdeeltjes worden door toxische stoffen als opslagplaats beschouwd. Door verplichte activatie ervan tijdens het sporten, zal je deze stoffen uitscheiden via slijm of koolzuurgas. Denk maar aan de bruine rochels die rokers tijdens een inspanning produceren. Op die manier probeert hun lichaam de schadelijke teer die zich in deze longdeeltjes heeft opgestapeld, in de mate van het mogelijke te verwijderen.   

De huid

Wanneer de lever, de nieren en onze longen hun taken als afvalverwerker onvoldoende kunnen vervullen, roept ons lichaam de hulp in van de huid.

De overschot aan ureum en urinezuur die niet door de nieren en dus via urine kan worden uitgescheiden, zal in de vorm van kristallen in ons zweet worden weggewerkt. Evenzeer in kristalvorm worden de overblijfselen uit afbraak van eiwitrijk voedsel, zoals vlees, vis en eieren, geëxcreteerd.

Als wij te veel geraffineerde suiker, zoals die heerlijke kerstdesserts, nuttigen, zal de huid ook helpen deze uit ons lichaam te verbannen. Jammer genoeg vormt zich dan soms uitslag of een pijnlijke zweer aan het huidoppervlak. Door af en toe ‘los’ te lopen of te fietsen zal je de zweetuitscheiding bevorderen en deze onaangename bijverschijnselen vermijden!

Het lymfesysteem

Ons lymfevocht, ongeveer twee liter bij een volwassen persoon, helpt onze cellen te ondersteunen bij het afscheiden van afvalproducten van het celmetabolisme. Bij dehydratatie is het volume lymfevocht echter lager, met een storing van het detoxmechanisme tot gevolg.

 

De darmen

Vezelachtig voedsel wordt pas ter hoogte van onze darmen in kleine deeltjes ontbonden en via de bloedbaan naar de lever gestuurd om daar te zuiveren. Alle niet of onverteerbare voedingsstoffen worden uitgescheiden in onze uitwerpselen.

 

Beweging door sport

Aërobe oefeningen, zoals fietsen, wandelen, joggen, zijn ideaal om het lichaam te helpen ontgiften. Zwemmen is minder aangewezen daar het chloorwater van het zwembad de weerbaarheid van de huid op de proef stelt.  

Door de fysieke inspanningen adem je automatisch wat dieper in en kan je meer zuurstof ‘tanken’. Meer zuurstof in je bloed helpt je sneller te ontgiften, zodat je vlugger van je katergevoel bent verlost. Aan lage intensiteit sporten stimuleert bovendien vetverbranding. Aangezien toxines zich opslaan in ons vetweefsel, komen zij dan zo ook gemakkelijker vrij. Het zweten tijdens de inspanning verwijdert tegelijkertijd de losgekomen afvalstoffen. Denk eraan, verhoog uw vloeistofinname proportioneel ter compensatie van het vochtverlies door zweet.

 

Andere praktische detoxtips
 

Kook met kruiden

Kruiden zijn niet alleen lekker, ze zijn ook gezond. Knoflook, gember en cayennepeper zuiveren je bloed. Koriander helpt bij de uitscheiding van metalen als kwik, lood en aluminium uit je lichaam. Mierikswortel kent reinigende eigenschappen voor je lever en peterselie en selderij zorgen voor de afvoer van afvalstoffen via je urine.

Eet veel groenten

Groenten bevatten vele gezonde nutriënten, waardoor je lichaam in staat is zichzelf te onderhouden en te ontgiften. Groenten als bloemkool, broccoli, uien, artisjokken, rode bieten, paprika’s, wortelen, boerenkool en spinazie bevatten reinigende eigenschappen, antioxidanten en hebben een positieve impact op je lever.

Eet veel vers fruit

Fruit bevat vezels en antioxidanten, waardoor het sterk bijdraagt aan het ontgiften van je lichaam. Je hoeft geen hippe vruchten met een zware ecologische voetafdruk te eten. Hou het gewoon bij aardbeien, bessen, druiven en appels. Nog een tip: eet fruit als tussendoortje. Dus niet voor, tijdens of na de maaltijd. Als tussendoortje heeft fruit meer effect.

Slaap genoeg

Tijdens de eerste uren van je slaap, scheidt je centrale zenuwstelsel stoffen uit, die je lichaam de opdracht geven om zichzelf te reinigen. De Spaanse siësta draagt hier bijvoorbeeld aan bij.

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.