Van de zetel tot de finish van een halve marathon

De opbouw naar een sportief doel in drie stappen (vandaag: de start)

donderdag 19/05

Je hebt jezelf weer eens goed overtroffen… Vol enthousiasme heb je wereldkundig gemaakt dat je dit jaar zal deelnemen aan een halve marathon. Deze ambitieuze uitdaging komt tot leven door bewondering voor het heldenverhaal van 1 van jouw vriendinnen. Zij is erin geslaagd om zich op zes maanden tijd voor te bereiden op een run van 21 km. De bezieling die ze uitstraalde toen zij haar epos in geuren en kleuren deelde, maakte iets in jou los. 

De tijd gaat snel voorbij, dagelijkse routine en onverwachte familiale of professionele hindernissen kruisen jouw pad. Het is al een week geleden dat je vol vertrouwen en geloof jouw eigen doel kenbaar maakte, iets wat alleen voor jou belangrijk moet zijn. Elke minuut dat je hieraan zal werken wordt beschouwd als pure ‘me-time’.  Het respect van de vriendenkring krijg je er bovendien gratis bovenop: WIN – WIN.

Je plant eerst een bezoek aan de lokale sportwinkel om, samen met een nieuw paar loopschoenen, de nodige kledij aan te schaffen. Een nieuwe wereld gaat open. Je kent te weinig over de technische eigenschappen van de artikelen en bovendien heb je blijkbaar andere maten in dit kledingsegment dan in jouw casual outfit. Aangezien je een kwaliteitsvolle winkel bent binnengestapt, krijg je de juiste broek, shirt, windstopper, handschoentjes, kousen en schoenen aangereikt. Hier komt alvast veel meer bij kijken dan je oorspronkelijk in gedachten had. Voor je kan kiezen uit een assortiment loopschoenen wordt eerst een deskundige voetanalyse  gemaakt. Hiervoor word je gevraagd om op een loopband of op een drukplaat te lopen. De eerste meters ‘looptraining’ haspel je dus, wat ongemakkelijk voelend, in de sportwinkel af. 

Wil je blessurevrij blijven tijdens de komende loopjes, is het schoeisel de enige aankoop die je kan helpen.

Je hebt je goed geïnformeerd en beseft daarom hoe belangrijk het is om over de juiste uitrusting te beschikken, vooral het schoeisel is primordiaal. Iedere persoon heeft immers een ander type ondersteuning nodig in zijn/haar loopschoen. Je hebt neutrale schoenen, schoenen die meer steun bieden aan de binnenzijde van de voetzool, andere soorten die meer steun bieden aan de buitenzijde van de voet. Ook extra versteviging of aan de hielzijde of de bal van de voet is mogelijk aan de orde. Wil je blessurevrij blijven tijdens de komende loopjes, is het schoeisel de enige aankoop die je kan helpen.

Jouw vriendin, die na het afhaspelen van haar eerste halve marathon de smaak volledig te pakken heeft, vertelde dat haar coach haar op het hart drukt ook goed te waken over de kwaliteit van de kousen. Voor andere kledij lijkt het haar in deze fase van jouw loopproces minder aan de orde om de meest innovatieve spullen op de markt aan te kopen. Ze raadt aan hiervoor een kijkje te gaan nemen in de gekende grotere ketens voor sportartikelen.

Naast kledij stelt zij ook voor om te investeren in een sporthorloge met hartslagmeting. Dit laat je toe om in de toekomst gericht te trainen. Je leert hierdoor jouw lichaam aan te voelen en te monitoren tijdens het lopen, bewust te zijn van wat jouw lichaam doet en hoe je het hierbij kan helpen. Dit is een belangrijke stap in de goede richting van die eindmeet na 21.1 km. 

Voor een budget van 180 € kan je alle loopbenodigdheden aankopen

De kostprijs van dit alles? Voor een budget van 180 € kan je alle loopbenodigdheden aankopen in een bekende grote keten voor sportartikelen. De schoenen koop je, binnen dit budget gebleven, best in een gespecialiseerde ‘running’ zaak.

Je bekijkt de kalender en merkt dat D-Day nog exact 6 maanden verwijderd is. De noodzakelijke uitrusting heb je in huis, dus de volgende stap is trainen. Je vindt na een slopende werkdag, ophalen van de kinderen aan de schoolpoort, klaarmaken van het avondmaal, helpen met het huiswerk en het insteken van een wasje de tijd om een eerste loopje in te plannen. Je bent eigenlijk wel moe, de zetel lonkt.  ‘Thuis’ gaat zo meteen beginnen, maar je toont karakter en wringt je in de kleurrijke, veel te nauw aansluitende outfit. Het is al donker en je denkt er gelukkig aan om nog een fluovest te zoeken. Je bent nu écht klaar om te vertrekken. Of nee, misschien nog een glas water drinken. Wacht, eerst even snel een plasje maken.

Je bent vertrokken! De horloge geeft aan dat je al 5 minuten aan het lopen bent. Je hartslag is 165 en je hebt volgens de GPS 750 meter afgelegd. ‘Hoe lang wil ik eigenlijk lopen vandaag?’ ‘Is die hartslag normaal?’ ‘Als ik aan dit tempo een halve marathon moet lopen, dan arriveer ik niet voor sluitingstijd. Dat houd ik NOOIT vol! Ik ben nu al uitgeput! Aiaaaai, waar ben ik aan begonnen!’

Na een half uur zit je calvarietocht erop. Je hebt 4 kilometer op de teller, baadt in het zweet en zou wel een volledige fles water in één teug kunnen ledigen. Tijdens de deugddoende douche kom je tot bezinning: “Ik besef niet waarmee ik begonnen ben, ik heb geen plan en weet ook niet hoe ik er één moet opmaken. Ik whatsapp straks naar mijn vriendin om te vragen of zij bij de eerste looptraining ook deze hulpeloosheid voelde”.

 

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.