WANTED: Motivation

Voor iedereen die in een sportdipje zit en wel wat hulp kan gebruiken

maandag 18/11

Vragen de meters die je aflegt naar de voordeur soms meer inspanning dan het sporten zelf? Ben je nog volop in vakantiemodus? Of wil je wel beginnen sporten, maar blijf je maar twijfelen? Kortom, mis je motivatie? Don’t worry, help is on the way.

Motivatie, of liever een gebrek daaraan. Het is menselijk. Het is me net zelf overkomen. Na de loopblog die ik schreef voor Sporta-magazine, waardoor ik mijn conditie langzaam maar zeker had opgebouwd, besloot ik even te rusten. Dat was ook nodig. Het probleem is alleen dat die rust wat te lang heeft aangesleept. De maanden nadien liep ik heel af en toe, maar aangezien ik niet consistent was, ging mijn conditie weer achteruit, waardoor het lopen lastiger werd en ik uiteindelijk nog minder liep. Herkenbaar?

De laatste weken wilde ik echter graag opnieuw beginnen lopen. Toch was het altijd ofwel te koud, te donker, er was onvoldoende tijd, ik had te weinig geslapen, mijn smartphone was niet genoeg opgeladen… Ik was mijn routine kwijt en de kleinste reden om niet te gaan lopen, deed me wankelen. Op den duur werd ik het beu. Ik wilde niet meer aanmodderen en besloot er opnieuw gefocust en met de juiste mindset voor te gaan. Intussen ben ik deze week voor het eerst nog eens goed gaan lopen. Het deed zoveel deugd!

Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat motivatie een van de belangrijkste redenen is waarom je sporten wel of niet volhoudt. Het is ook iets dat je volledig zelf onder controle hebt en waar je dus aan kunt werken. Yes! Zit je zelf in een dip of twijfel je hoe eraan te beginnen? Ik vatte drie punten samen die je kans op slagen serieus vergroten.

 

Wees eerlijk tegenover jezelf (en een beetje streng)

Waarom wil je sporten? Om een betere gezondheid te hebben, om je mentaal beter te voelen, om samen met iemand die ene activiteit te kunnen doen? Bepaal dat voor jezelf en maak dan bewust de keuze om ervoor te gaan. Neem het serieus, alsof je het aan jezelf beloofd hebt. Wees in het begin even streng en houd jezelf verantwoordelijk; je moet tenslotte je eigen coach zijn.

Door vanuit jezelf je intentie scherp te stellen, zal je het sporten beter volhouden. Externe drijfveren kunnen ook helpen, zoals bijvoorbeeld een verplicht programma dat je moet volgen of iemand anders trots maken, maar als die later wegvallen, blijft er vaak nog maar weinig motivatie over. Denk daarom dus goed na waarom jij zelf graag wil sporten en hou dat in je achterhoofd als je het moeilijk krijgt.

Herinner jezelf aan jouw reden voor het sporten door die bijvoorbeeld op te schrijven en ergens op te hangen, er een foto van te nemen en als achtergrond op je smartphone in te stellen… Vertel ook aan vrienden en familie dat je begint te sporten en waarom. Zij zullen je dan af en toe vragen hoe het gaat (sociale controle) en hebben het beste met je voor, wat je meer zal motiveren.

 

De magie zit hem in de gewoonte en de voorbereiding

Bezint eer ge begint. Vlieg er niet te snel in en neem eerst de tijd om uit te dokteren wat je wil doen, hoe lang, hoe vaak per week, op welke dag en om hoe laat, waar en met wie. Plan je trainingen in op voorhand (doe dat bijvoorbeeld elke zondagavond) en behandel die tijdsblokken in je agenda alsof ze echte afspraken zouden zijn. Een ingeplande vergadering of koffie met een goede vriend bel je niet zomaar af.

Probeer ook steeds op dezelfde dagen en momenten van de dag te sporten. Zo zal je er sneller een gewoonte van maken. Dinsdag is loopdag, donderdag fitnessdag. Als dat zo goed als elke week zo is, hoef je er bijna niet meer over na te denken en wordt het een evidentie. Volg eventueel een schema of een reeks lessen, zodat je zelfs niet zelf hoeft te beslissen hoe je die tijd zal invullen.

Hang je schema ergens op waar het goed zichtbaar is en vink bijvoorbeeld elke training af, zo kun je je vooruitgang bijhouden. Je kunt ook een speciaal boekje gebruiken om het in op te schrijven of er een app voor gebruiken. Volg je evolutie op, dat doet wonderen voor je motivatie! Neem ook elke keer na het sporten even de tijd om trots te zijn op jezelf. Elke kleine stap in de goede richting is belangrijk.

 

Een verwittigde aarzelende sporter is er twee waard

Anticipeer op moeilijkheden of onvoorziene omstandigheden, zodat je nog kan schuiven in je planning. Als het gaat stormen wanneer je buiten zou gaan sporten, probeer dan een alternatief binnen te zoeken of verplaats de training naar de volgende dag. Gebruik het feit dat je een dag in je schema gemist hebt ook niet als een excuus om het op te geven.

Ken jezelf! Wat zijn je zwakke plekken? Loop je niet graag als het koud is? Raak je snel verveeld in de fitness? Wees inventief en vind manieren om jezelf toch te overtuigen. Leg op voorhand je sportkleren klaar, laad je smartphone op tijd op en zet er muziek of een podcast op… Maak het voor jezelf zo gemakkelijk, maar ook zo aantrekkelijk mogelijk om te sporten.

Tot slot, informeer je. Lees over de positieve effecten van jouw sport en begrijp waarom die er echt toe doen. Probeer sport niet te zien als iets vervelends, maar net als iets dat je kan dienen en je kan helpen om je beter te voelen: helderder, rustiger, sterker. Schrijf de voordelen die voor jou het belangrijkste zijn op en hang ze ergens waar je er dagelijks aan herinnerd wordt.

Veel succes!

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.