Water is een wondermiddel

maandag 27/11

 

Het grootste bestanddeel van de mens is water. Continu is ons lichaam bezig met het verwerken en vernieuwen van deze noodzakelijke vloeistof.  Het is dan ook cruciaal dat onze waterhuishouding  steeds in evenwicht is. Bij het minste tekort slaat het lichaam alarm door een dorstgevoel op te wekken. Dorst is een signaal om meer vocht op te nemen.

Wie fysieke inspanningen levert, transpireert meer. Zelfs als je maar 2 procent lichaamsvocht kwijtspeelt, daalt je uithoudingsvermogen. Dit extra waterverlies dient bijgevolg te worden gecompenseerd. In eerste instantie met water. Voor duursporters is sportdrank aangewezen.

Kortom, voldoende water drinken is belangrijk voor een goede gezondheid en voor het sportieve prestatievermogen.

Volgende tips kunnen helpen om goed te hydrateren:

Tip 1: Maak er een gewoonte van om een groot glas water te drinken bij het ontbijt. Hierdoor vul je het vocht dat je ’s nachts tijdens je slaap onbewust via je ademhaling en zweet verliest, weer aan.  

Tip 2: Neem een fles water of drinkbus mee naar het werk. Water zien, doet water drinken. Vele kleine slokjes zorgen voor de voorgeschreven paar liter per dag.

Tip 3: Kraantjeswater is het goedkoopst. Indien je het filtert, verhoog je de smaakkwaliteit.  

Tip 4: Drink extra water voor en na de inspanning. Het water waarmee je prehydrateert kan tijdens de inspanning gebruikt worden om te zweten.

Tip 5: Drink water bij elke maaltijd. Aangezien het vocht de maag helpt vullen, heb je minder nood aan veel eten. Bovendien stimuleert water het verteringsproces. 

 Tip 6: Tot slot, in vele opzichten is een mens een grote zak water. Dus vul jezelf met pure en gezonde vloeistoffen en vermijd overconsumptie van gesuikerde frisdranken, energiedranken of andere stimulerende vloeistoffen.

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.