Water, het magische elixer voor een gezond lichaam

dinsdag 14/08

Het aanbod aan frisdrank, gezonde dranken en speciale watersoorten groeit elk jaar. Weet jij ook niet meer wat kiezen? Wil je graag je lichaam voldoende hydrateren zonder een hele dag water te drinken? Ontdekt hoe je de beste drank voor een fit lichaam kiest.

Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Een baby bestaat zelfs voor 75% uit water. Water vormt dus de basis van ons bestaan. Wanneer je te weinig drinkt, voel je dat al snel. We zijn echter kampioen in het negeren van de dehydratatiesignalen van ons lichaam. Uit de voedselconsumptiepeiling van 2014 blijkt namelijk dat 73% van de Belgen dagelijks te weinig drinkt.

Elke dag verliest je lichaam ongeveer 2,5 liter water. Dit gebeurt via urine, ademhaling, huid en stoelgang. Adem maar eens uit tegen een raam, de druppeltjes water tegen het glas zijn het bewijs. Het is gelukkig niet nodig om 2,5 liter te drinken. Een deel van je vochtopname haal je gewoon uit je dagelijks voeding. Groenten en fruit bestaan uit 60-90% water en zelfs brood bevat 40% water. De rest van je vochtbehoefte dien je dus te drinken.

Hoeveel moet je nu drinken per dag?

De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan om 1,5 liter water per dag te drinken. Maar dit getal is niet absoluut. Je kunt best luisteren naar je dorstsignaal en daarnaast de kleur van je urine in het oog houden. Oogt die lichtgeel tot doorzichtig? Dan drink je voldoende. Is je urine eerder donker? Drink dan wat meer! Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Meer drinken dan de aanbeveling levert geen specifieke voordelen op, zoals gewichtsverlies, ontgiften of een mooiere huid. Dit zijn fabeltjes.

 

Signalen van dehydratatie

Bij een tekort van ongeveer 1% krijg je al dorst. Een dehydratatie van 10-15% is dodelijk. Voor een sterke dehydratatie van 10% hoef je niet te vrezen. Het komt bijna enkel voor bij ziekte, zware fysieke inspanning of extreme warmte. Bij alles daartussen krijg je lichte, doch lastige klachten zoals hoofdpijn, sufheid, concentratieproblemen, verminderde eetlust en duizeligheid. Je hersenen krimpen letterlijk bij een tekort aan vocht. Logisch dus dat je dat voelt. Wil je je elke dag zo fris als een vis voelen dan houd je dus best je waterinname in het oog.

 

Meer dan water

Water is de beste drank, het magische elixer voor een gezond en fit lichaam. Meer heb je niet nodig. Wanneer je smaakpapillen zoete dranken gewoon zijn dan lijkt water misschien saai en smaakloos. Maar mensen die enkel water drinken, kunnen beamen dat er enorme onderlinge verschillen zijn. Echte fijnproevers zijn zelfs in staat blind te detecteren uit welk streek het water afkomstig is. Laat het een uitdaging zijn!

Heb je toch liever wat variatie? Gelukkig zijn er enkele smakelijke alternatieven voor water. Bruiswater, bijvoorbeeld, of koffie, thee en infusies. Van koffie kan je zelfs tot 4 koppen per dag drinken. Infusies en thee heb je in evenveel varianten als er kleurschakeringen zijn. Zowel warm als koud te drinken. Er zijn ondertussen verschillende webshops en speciaalzaken die je de smakelijkste soorten aanbieden.

 

Het beste drankje uit het winkelrek

Het voedingsetiket van drankjes bekijken, is de beste manier om een gezonde variant te vinden. Binnen het gamma aan dranken heb je 5 categorieën. De minst gezonde zijn de frisdranken die een bom aan suiker bevatten. Zoals cola of limonade. Goed voor meer dan 40 kcal per 100 ml of ongeveer 6 klontjes suiker per blikje. Ook fruitsappen en siropen horen thuis in deze groep. Fruitsap lijkt gezond maar in plaats van je fruit te drinken kan je het beter eten. Zo vul je meteen je maag en geniet je van de voordelen van de voedingsvezels in de vrucht. In een glas fruitsap zit evenveel snelle suiker als in een glas cola. Natuurlijk of niet, suikers zijn suikers.

Daarnaast zijn er de producten verlaagd in suiker. Laat je niet vangen, ze bevatten nog steeds ongeveer 20 kcal per 100 ml of 3 klontjes suiker per blikje.  Een derde groep zijn de suikervrije dranken, gezoet met kunstmatige zoetstoffen. Ze tellen minder dan 5 kcal per 100 ml. Je vindt de zoetstoffen terug op de ingrediëntenlijst. Zoetstoffen brengen geen calorieën aan maar ze zorgen er wel voor dat je minder gevoelig wordt voor zoete smaken. Je fruit zal dus minder zoet smaken als je een hele dag lightfrisdrank drinkt. In de vierde groep frisdranken zijn suikers en zoetstof gecombineerd aanwezig. Bekijk bij deze producten aandachtig de verpakking om je keuze te maken. Tot slot heb je nog de dranken zonder suiker en zonder zoetstoffen zoals water, bruiswater, koude thee en gearomatiseerde waters. Ze bevatten minder dan 5 kcal per 100 ml en je vindt geen zoetstoffen terug op de ingrediëntenlijst. Deze laatste zijn natuurlijk de allerbeste keuze.

 

Water met een smaakje

Een leuke variant op water zijn de gearomatiseerde waters of  ‘fruit infused water’. Het is ondertussen een echte hype om je waterkan op te fleuren met allerlei groenten, fruit en verse kruiden. En het ziet er ook nog eens heel leuk uit. Denk er aan om de schil van het fruit goed te wassen. Vuil en pesticiden belanden anders in je water. Dat zou je drank een stuk minder gezond maken. Enkele heerlijke smaakcombinaties ter inspiratie:

  • Gember en perzik.
  • Enkele schijfjes limoen en citroen.
  • Aardbei en munt.
  • Aardbei, limoen en basilicum.
  • Appelsien en blauwe bes.
  • Watermeloen en munt.
  • Komkommer en citroen.
  • Rozemarijn en pompelmoes.
  • Lavendel en blauwe bes.
  • Peer, stokjes kaneel en een stokje vanille.
  • Gember en stokjes kaneel.

Voor meer info over water: www.Brita.be

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.